sara
    Hej!
    Jag har inte topp betyg, jag har för det mesta E och ett par C. Jag har hört att det finns tandläkarprogram i polen som tar emot lägre betyg och som inte har prov för att komma in. Min fråga är hur kan jag hitta detta universitet eller universitet runt om i Europa som inte kräver höga betyg eller intagnings prov?
    Min andra fråga är att om jag går i tredje året har jag rätt att söka till sommarskola, och jag går i privat skola som inte erbjuder sommarskola hur kan jag söka in då?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Sara,
    angående studier utomlands - hänvisar vi till att själv leta information men kan tipsa om några sidor som vi tycker har bra information:
    http://www.studera.nu/studerautomlands/utomlands/ordnautlandsstudiernasjalvfreemoverstudent.5.27d86368130216405a680007842.html
    http://www.studera.nu/studerautomlands/utomlands/landerattstuderaiao.5.27d86368130216405a680008906.html
    Den här hemsida http://www.studyinpoland.pl/en/index.php?option=com_jumi&view=application&fileid=5 hänvisar Polens Ambassad till.

    Det finns organisationer som hjälper att hitta utbildningar utomlands, bl a: http://www.studyabroad.se/start.aspx
    http://www.rotarystudent.se/utbyte-18-30-aar.aspx

    Privata skolor utomlands som inte kräver inträdesprov eller höga betyg - tar ofta mycket höga avgifter, är vår erfarenhet.

    Tips om svenska utbildningar inom område Tandvård är här:
    http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=12&Municipality.county=&Education.text=tandsköterska

    Bästa hälsningar
    och lycka till!
    Julia SYV
    • : Hur kan jag hitta dessa privata universitet och ni svarade inte på min fråga om sommarskola?
    • Mikael : Jag skriver ett nytt svar till dig nu. Kommer inom mycket kort! *L*
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sara,
    om du går tredje året på gymnasiet, kommer du att få Gymnasieexamen i början av juni 2015 och efter det har du "gymnasiekompetens" och i fortsättningen är det komvux studier som gäller för dig i fall du vill komplettera på gymnasienivå.
    Sommarskola som grund- och gymnasieskolor i kommuner brukar erbjuda gäller inte f d elever. Du är inte gymnasieelev när du tog ut din Gymnasieexamen.
    I fall du inte skulle uppfylla krav för Gymnasieexamen och få ett Studieintyg i stället kan din "gamla" gymnasieskola hjälpa dig genom att ge dig möjlighet att tenta någon eller några kurser under nästkommande läsår. Det som är brukligt att det är under ett år efter avslutade studier, som gamla elever kan få hjälp av sin f d skola.
    Du kan givetvis alltid fråga på en kommunal gymnasieskola i din kommun i fall du får delta i sommarskolan. Det finns undantag från alla regler och du är ju kommunens invånare, så jag kan mycket väl tänka mig att de kan ta emot dig. Skicka t.ex. mail till en SYV på en kommunal skola och/eller till Rektor/gymnasiechef. Du kan också skicka epost till Infobrevlåda på den kommunala hemsidan.

    Hjälp med Matte kan du få nu på en gång, behöver inte vänta till sommaren, se här http://www.mattecentrum.se. Mattecentrum driver Räknestugorna där de kostnadsfritt hjälper med matten. Jag hittade 10 Räknestugor i Sthm, se här http://www.mattecentrum.se/raknestugor/stockholm och på sidan http://www.matteboken.se kan du läsa internetanpassade kurser i matte. Det kostar inte heller ngt. och är därför tillgängligt för alla.

    En annan del av din fråga som handlar om att hitta privata Universitet utomlands, där fick du några länkar av min kollega & vår erfarenhet är att det finns relevant info- på de sidorna. Vi kan inte direkt hänvisa till någon Universitet utomlands då vi inte kan ansvara för deras agerande: vi vet inte om de är seriösa och om du blir nöjd. Eftersom vi inte kan ta ansvar för deras undervisningskvalité & bemötande mot dig som sökande; så kan vi inte hjälpa med just den biten.
    Du måste själv hitta den högskolan dit du vill söka utomlands. Tips är att fråga på högskolor/universitet som bedriver Tandläkarutbildning i Sverige - om de känner till några bra utländska utbildare.

    Jag undrar om du har tänkt på andra möjligheter - att utbilda dig till Tandhygienist eller Tandsköterska?

    Jag är ledsen att jag inte kan hänvisa dig till någon Utländsk universitet som bedriver utbildning till Tandläkare och där inga höga betyg krävs.

    Kan ge dig tips att göra om Högskoleprovet några gången. Du kan träna innan och det kan även finnas kurser på Komvux som förbereder till högskoleprovet. Oftast får man bättre resultat på HP tredje och även fjärde gången man gör provet men sedan ligger man på konstant nivå, då man har uppnått "bästa personliga nivån".

    Önskar dig allt väl & vill även tips om att du får svar snabbare från oss om du ställer en ny fråga i stället för att skriva en kommentar! Vi ser de nya frågorna först.
    Håller tummarna för dig!
    Mikael SYV