Signe
    Jag skulle gärna vilja söka in till juristprogrammet, men då mina betyg i ma+naturämnena drar ner min poäng, så lär jag inte ha så stor möjlighet att komma in. Jag har en släkting som valde att läsa ett program utomlands då konkurrensen var mycket mindre jämfört med i Sverige, och tipsade mig att göra detsamma, om jag vill in på en utbildning med alldeles för högt tryck i Sverige. Så min fråga är; är det möjligt att söka till universitet i exempelvis Danmark, Norge eller Finland, UTAN att ha gått IB-programmet? Hur går man tillväga när det gäller att söka på sina betyg utomlands, och skiljer sig urvalet i de andra skandinaviska länderna jämfört med i Sverige?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Signe,
    vi vet att många svenska läser utomlands på eftergymnasial nivå och bl a i andra skandinaviska länder. Dock har vi på Fråga syv inte någon expert på studier i utlandet. Vi kan därför endast hjälpa dig genom att ge några länkar till hemsidorna där du själv får söka vidare.
    Här kommer länkarna:

    norden.org/sv/hallaa-norden

    Studera.nu/studera-utomlands

    csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier

    framtid.se/studier/utlandsstudier

    britishcouncil.se/exam

    spraktest-foer-studier-utomlands

    fragasyv.se/info/lanksamling-utomlands

    Reportage/popularaste-studiedestinationer-utomlands