Elizabeth

    Hej!
    Något jag behöver veta gällande stipendium?

    • Liselotte : Har du ställt din fråga till SYV på din gymnasieskola? Om inte, gör det! SYV-ar på IB är mest insatta i eftergymnasiala studier utomlands.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elizabeth!
    FRåGA SYV har tyvärr ingen egen expert på studier utomlands. Jag vill därför råda dig att prata med SYV på din gymnasieskola (det rådet som även SYV Liselotte ger i en kommentar till din fråga); du får också gärna kontakta ambassaden av staten Qatar i Stockholm: här får du adress till webbsidan stockholm.embassy.qa Fråga på ambassaden om de har en egen expert på studier i deras land i relation till sökande från Sverige, eller om de kan hänvisa dig vidare.
    ********
    Vad gäller behörighet till läkarstudier utomlands, så brukar man anses som behörig om man är behörig till läkarprogrammet i Sverige (men vad just universitet i Qatar anser fråga gärna på just det universitetet dit du vill komma in).
    Min gissning är, alltså, att om du blir behörig till läkarprogrammet i Sverige, så kommer du med stor sannolikhet bli bedömd som behörig till liknande studier även i Qatar.
    Hur svenska gymnasiekurser och IB-kurserna förhåller sig till varandra kan du se i tabellen på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/international-baccalaureate/ib-examen-2021-och-framat/sarskild-behorighet/#se-vad%C2%A0ib-mnena-motsvarar-i-den-svenska-gymnasieskolan
    I Sverige krävs Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4 som särskild behörighet till läkarprogrammet.
    En kurs som på IB motsvarar
    den svenska kursen Matematik4 är Mathematics: analysis and approaches SL.
    En svensk kurs ​​​​​​​fysik 2 -  Physics SL/HL
    kemi 2 - Chemistry SL/HL
    biologi 2 - Biology, SL/HL.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, vad gäller stipendier för alla sorters studier, både i Sverige och utomlands, så är det en jättesvår fråga att besvara. Att man ansöker om många stipendier, betyder inte att man får några pengar. Även hitta var man kan ansöka kan många gånger vara svårt. Den tiden man lägger på att leta efter var man kan ansöka kanske är bättre spenderat om man jobbar några timmar i veckan och sedan också får sommarjobb och sparar pengarna. Många stipendier är rätt små (detta om man får någon utbetalning, över huvudet taget).
    Att studera utomlands är i princip aldrig gratis, utan brukar kosta ganska mycket. Det första man får tänka på eller ta reda på är om undervisningen är gratis eller om man som studerande måste betala terminsavgifter. Vidare tillkommer boendekostnaderna, kurslitteratur, mat och övriga utgifter.
    Börja med att titta på Studiemedel för studier utomlands på CSN´s hemsida, är mitt råd.