Vincent
    Är arbetslös och har hittat en utbildning jag vill läsa på yrkeshögskola, men den börjar först till höstterminen 2022. Jag undrar då om det är okej att läsa några kurser på högskola under våren och sedan studera på yrkeshögskola och om jag kan få CSN för yrkeshögskola efter jag läst på högskola.

    Tack

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Vincent!
    Det är ganska vanligt att man med högskoleutbildning söker sedan till yrkeshögskola. Det är inte alls ovanligt att man läser 3-årigt program på en högskola eller ett universitet och läser sedan ännu 1,5 eller 2 år på en yrkeshögskola. Och sådana exempel blir allt fler.
    Vad gäller studiemedel, från CSN, så är det en fråga om hur många studiemedelsveckor som du har kvar att "ta av". Som max kan man få studiemedel på eftergymnasial nivå i 6år, alltså i 12 terminer. Man ska också uppfylla övriga villkor, t.ex inte ha skulder till CSN som inte betalats i tid, sedan innan. Men att först ta studiemedel för högskole- och sedan för yrkeshögskolestudier skulle vara ett hinder på något sätt, känner vi inte alls till. Fråga CSN men jag är ganska säker på att du kommer få - av CSN - svar att det är helt OK att ta studiemedel för högskolestudier först och för yrkeshögskole- - senare.