Johanna

    Hej! Jag går just nu mitt sista år på ekonomiprogrammet och har först nu kommit på att jag efter gymnasiet vill söka till sjuksköterska. Problemet är bara att jag saknar en enda kurs, naturkunskap 2. Jag måste plugga ikapp den men vet inte riktigt var eller hur. Känns lite surt och undrar även ifall man kan lägga till någon kurs som skulle gynna en senare eller liknande? Glad för svar! // Johanna

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,

    jag förstår att du känner "surt" att behöva avstå från att söka till högskola pga en enda kurs. Naturkunskap 2 kan du efter gymnasiet läsa på komvux på fem veckor på heltid - om din kommun erbjuder "flex" eller distans. Du kan givetvis fråga på din nuvarande gymnasieskola om du kan hoppa in i en pågående nk2 kurs /om det pågår en sådan kurs på din skola/ - men jag tror det blir svårt --- jag tror inte du ska få hoppa in så här mitt i läsåret. Sedan om du får, blir det tufft för dig. Men fråga kan du göra... om du vill.

    Som sagt, jag tror inte du kan bli behörig innan 21 juni som är sista kompletteringsdag om du gör ansökan till höstterminen på högskola/universitet.

    Du frågar vilka andra kurser som är bra att läsa - och jag undrar om du kommer att ha max i merit? kommer du att få godkänt betyg i eng 7, i moderna språk 3 och 4 och i matte 3? Om du inte behöver fler meritpoäng, pga du kommer ändå uppnå max i merit, kan du endast höja ditt meritvärde genom att höja de betyg som du kommer att ha i ditt examensbevis. Du kan t.ex göra prövningar /efter gymnasiet/ i matte 1a och 2a - och de betygen kommer att räknas in i stället för betyg i matte 1b och 2b. Det är lättare att få högre betyg i a-spår mattekurser.

    Om du menar att du vill läsa kurser som kommer att underlätta för dig att läsa på sjuksköterskepr. och inte i första hand att Komma in - då kan jag rekommendera att du på komvux söker läsa Medicin 1 och Vård- och omsorgsabete 1 /och sedan också, om möjligt, 2/.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA