Alaa

    Hej! Jag har sökt till hälsovetenskapliga programmet eftersom jag är mycket intresserad av kurser som ingår i programmet, men det ser ut som att det inte finns så många jobb efter kandidatexamen. Jag vill gärna veta om det finna andra studier som kan bli påbyggda på denna eller master examen som man kan läsa efter den så att man blir efterfrågad i arbetsmarknaden ?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej, utbildningsutbud förändras. De masterprogram (eller magisterprogram) som kommer bli sökbara om 3 år kanske idag ännu inte finns. Och de programmen på avancerad nivå som finns idag, kanske försvinner och ej kommer finnas om 3 år, när det blir dags för dig att söka.
    Prata med Studievägledare på den institutionen där hälsovet.programmet ges, fråga vart deras f d studerande brukar söka efter kandidatprogrammet, men - som sagt - de utb.på avancerad nivå som de "brukar söka till" kanske inte finns om 3 år, när det blir aktuellt för dig.
    Tyvärr är svaret jag kan ge: du får antingen chansa på att det kommer finnas ngn utbildning på avancerad nivå som du ska kunna söka till om 3 år, eller sök till utbildningar där det finns goda chanser att få jobb direkt efter utb.på grundnivå, ex. på sådana utbildningar: sjuksköterskeprogrammet, fysioterapeutprogrammet, förskollärarutbildningar, socionomprogrammen. Även lärarutbildningar som finns i olika varianter (från 3 till 5,5 år) brukar ge jobb direkt efter avslutad utbildning.