Cecilia

    Hej, Jag har nu gått halva andra året på gymnasiet och har redan börjat fundera på vad jag ska plugga vidare till. Jag går naturvetenskap och har verkligen byggt upp ett intresse för genetikstudier. Det jag är intresserad av är att antingen jobba med att analysera gener och DNA som har hittats på brottsplatser eller att forska inom genetik. Exempelvis forskning om nya sjukdommar/virus. Jag vet dock inte vad jag ska gå för program för att kunna jobba med något av det ovanstående. ( jag vill inte jobba på sjukhus med patienter)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Cecilia!

    Jag vill råda dig välja tema för ditt gymnasiearbete som ligger inom Genetik. GA är en obligatorisk kurs i årskurs 3. Du måste få temat godkänt av din handledare för GA och komma på en frågeställning eller några frågeställningar som ditt GA kommer att besvara. I processen av att göra GA så kan du bl.a undersöka var man kan jobba med de frågorna som du är intresserad av och vilka utbildningar som kan leda till de jobben. Det är mitt bästa förslag! :)

    Saken är den att situationen förändras, även nya yrken tillkommer (ex. DNA-coach) och inom de "gamla" yrken som t.ex Forskare eller Läkare, så kan man kanske redan "imorgon" börja jobba på andra ställen och på nya sätt, som idag ännu inte finns. Du skriver om att du inte vill jobba med patienter, men Läkare (alltså de som fått ut examen från läkarprogrammet) behöver inte nödvändigtvis jobba med patienter (mer än inom sin läkarutbildning); de kan jobba på labbar, inom läkemedelsföretag, på forskningscentra mm.
    Du kan börja med att kika på Framtid.se/genetiker och du får gärna komma med förslag på vad som bör stå som rekommenderad utbildning inför det yrket!

    Under alla omständigheter kommer du behöva skaffa dig högre utbildning inom biologi, i första hand, men kanske också inom kemi och fysik och ev. även inom medicin. Det är inte alls fel att läsa kandidatprogrammet i biologi, till att börja med. Om det finns snabbare/rakare vägen till yrket Genetiker eller om den kommer finnas i framtiden - kan vi som är allmänna SYV-ar inte riktigt svara på... det är ett specialområde som ligger utanför vår kompetens. Du får därför gärna samråda med experter, som t.ex dina lärare i NO-ämnen, studievägledare och lärare på de institutioner där högskoleutbildningar inom relevanta områden ges och i de forum som är mer inriktade på naturvetenskapliga frågor. T.ex driver mattecentrum Pluggakuten, forum för matte- och natur.vet.frågorna. Kika t.ex på Biologi-delen av forumet på pluggakuten.se/amne/biologi - se om ngn liknande fråga redan finns besvarad; eller ställ en egen fråga där. Lycka till!