Anette
    Jag har ett slutbetyg från gymnasiet med bra betyg men ett IG i matte A.
    Jag vill plugga vidare nu men vet inte vad jag har för möjlighet pga mitt ig. Jag är inne på olika saker: undersköterska, administration eller kanske till och med massör?

    Vad för utbildningar kan jag välja som vill ha mig trots mitt IG?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du vill söka till olika yrkes/högskoleutbildningar med hjälp av ditt betyg så måste du läsa upp Matte A eftersom den krävs och ligger i själva behörigheten till högskola. Du kan läsa upp kursen på ditt lokala Komvux.

    De yrkesutbildningar du nämner - bland annat undersköterska kan du ofta söka på Komvux. Det är en gymnasial utbildning och kräver endast att du gått grundskola.

    Massörutbildningar finns i blandad form i olika utbildningsformer där du i vissa fall kan behöva högskolebehöriget men det det även finns privata utbildningar där det kan räcka att du betalar. Här finns det utbud jag hittade http://www.studentum.se/massage-spa-hudvard-utbildningar

    Olika yrkesutbildningar inom administration kan du bland annat hitta på Yrkeshögskolan - här kan du leta http://www.yhguiden.se/ Yrkeshögskolan kan ibland ta in utan högskolebehörighet om de anser att du har kompetens att ändå klara av utbildningen. Då får du skriva ett personligt brev och ange särskilda skäl.

    Lycka till!

    /Lena, Syv