Alexander

    Hej! Jag skulle vilja studera till yrkesförare på komvux men vet inte hur jag ska gå tillväga. Det går dåligt för mig just nu på gymnasiet och jag vet att jag inte kommer ha fullständiga betyg när jag går ut. Jag gruvar mig därför på om jag borde hoppa av och satsa på komvux. YrkesAkademin ställer som krav att jag måste vara 21 år, är det möjligt om att studera när jag blir 18?

    • Peter : vilket år läser du nu på gymnasiet - år 2 kanske? Det är rätt viktigt att veta. Och svara också under Vilket kalenderår du fyller 20 år.

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alexander,
    den säkraste vägen kan vara att söka om till år1 på gymnasiet alltså söka till FT/Transport

    ang. Yrkesförare
    Det finns olika "yrkesförare" t.ex taxiförare, bussförare, spårvagnsförare, lastbilsförare och också truckförare och kranförare kan räknas till "yrkesförare". Det kan finnas olika åldersgränser för de olika typer av "förare".

    • : Hej. Jo jag fyller 20 år 2022 så jag har tid på mig att gå om år 1 på gymnasiet. Det är inget jag vill göra då jag verkligen är skoltrött och vill bara få allt överstökat. Jag funderar därför satsa på en kortare kurs inom Komvux för att sedan få jobb direkt.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, jag håller med om det som Peter SYV svararde redan, nämligen att den säkraste vägen kan vara att söka om till år1 på gymnasiet alltså söka till FT/Transport
    Detta för att det finns ingen som helst garanti att bli antagen till Komvux-utbildning till lastbilschaufför. För det första så måste du inför komvux-utb.till lastbilschaufför skaffa dig B-körkot "av egen maskin" (min fråga: har du B-körkort, för personbil redan? elller är du "på gång" med det?).
    Sedan är det så att många söker till komvux-yrkesutbildningar och Komvux har principen "kortutbildade först" alltså personer som endast har Grundskolekompetens men ej läste på gymnasiet, över huvudet taget, tas in först och sedan brukar platserna vara slut. chansen är alltså rätt liten att du ska ha tur och komma in på en komvux-utbildning till lastbilschaufför, framför allt p g a du redan har läst en hel del på gymnasiet och det går inte att "ta tillbaka" dina gymnasiestudier. Sedan testar också komvux inför antagning till yrkesförarkurser; att endast Ha B-körkort räcker inte; man måste av en lärare på yrkesförarutbildningen bli - genom tester och uppkörningen - bli bedömd att kunna snabbt bli "bra yrkesförare" (körvana och säkerhet i att framföra personbil testas). Komvux-kurs till lastbilsförare kan t.ex vara mellan 11 och 17 veckor och det finns inte mycket utrymme för att skaffa sig körvana, man måste redan ha den innan man kan antas. Men om du t.ex skaffar dig fullständig gymnasiekompetens (3årig gymnasieutbildning) då kan du varken bli antagen till år1 på Fordons- & Transportprogrammet på gymnasiet eller till Komvux-yrkesförarutb. Den enda realistiska vägen är då att själv betala för utbildning till lastbilschaufför (som "privatist" alltså Köpa den utbildningen av en körskola, ungefär som kan köper utbildning till personbil för att skaffa sig B-körkort).
    Till gymnasietprogram söker du däremot med dina grundskolebetyg och du behöver inte vara duktig på att köra bil eller ens ha suttit i en bil, när du börjar. Det är viktigt att veta om du idag läser år 2 på gymnasiet eller år 3. För att: om du läser år 2 på gymnasiet nu, kan du forstätta läsa och samtidigt söka till år1 på FT/transport. Sedan om du blir antagen till FT/transport, kan du bestämma att börjar på en ny utbildning eller stanna på din nuvarande utbildning.
    Men om du nu läser år3 på gymnasiet, måste du nu hoppa av för att kunna få en chans att bli antagen till FT/transport (detta för att man får ej ha fler än En st. utbildning på gymnasiet, alltså om man genomför 3-årig utb.på ett nationellt program och får ut Examensbevis eller Studiebevis är ungdomsgymnasiet "färdig" med den eleven och hen är hänvisad söka vidareutbildning i andra skolformet, t.ex Komvux, folkhögskola, yrkeshögskola).

    Ansökan till år 1 på gymnasiet kan du göra under Omvalsperioden som ligger lite olika i olika län - så uppge gärna i vilken stad du vill söka till gymnasiet, om du nu vill söka. OBS! att försöka komma in på FT/transport kan vara den bästa chans du får att utbilda dig till yrkesförare. Om du fyller 19 år under kalenderåret 2020, är då också din sista hans att komma in på ungdomsgymnasiet (därför att från 1 juli det året man fyller 20 år, kan man inte längre antas till gymnasiet - man är då "för gammal").

    Kontaktuppgifter till gymnasieantagningskanslierna och även uppgifter om när val- och omvalsperioden ligger (vad gäller ansökan till gymnasiet) finns på antagningskanslier.skr.se

    • :

      Hej. Som jag svarade på Peter så är jag verkligen skoltrött så känner inte att gå om ända ifrån ettan är ett val för mig. Om jag hoppar av innan jag börjar trean(nu vid sommarlovet) och söker till AF för temporärt jobb och samtidigt försöker komma in på Komvux, skulle det då vara ett val eller är det alldeles för hög konkurrens till Komvux och/eller AF?

      Om nu ett mirakel skulle ske och jag har chansen komma in även om jag har gått 2 fullständiga år på gymnasium. Kommer min ålder spela roll om minimum kravet är 21 år?

      Jag har inte B körkort men jag är på gång. Kommer nog ha det till nästa år och kan därefter titta mig mot att bli taxi-chaufför eller liknande för tillfället.