Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alex!

    Du kan söka till en yrkeshögskoleutbildning på de meriter du har och vi hoppas du kommer in. Det är alltid bäst att försöka bli behörig men även som obehörig kan man bli antagen till en yrkeshögskoleutbildning. Detta pga yrkeshögskola kan ta in upp till 20% sökande som i formell mening inte är behöriga till den utbildning på yrkeshögskola som de söker till.

    De utbildningsansvariga kan göra bedömning på "sammantagna meriter": alla dina tidigare betyg + arbetslivserfarenhet + om du har hög motivation och man kan därför förvänta sig att du klarar av utbildningens krav.

    Vad som allmänt krävs för behörighet till yrkeshögskolestudier, kan du läsa på den här platsen på Yrkeshögskoleguiden. Många YH kräver utöver allmän yrkeshögskolebehörighet även särskilda förkunskaper i form av godkända betyg från vissa gymnasiala kurser och/eller viss arbetslivserfarenhet.

    Om du i formell mening inte är behörig, uppge att du vill att din ansökan prövas i "Fri kvot" och bifoga alla dokument du har som bekräftar dina meriter (förutom betyg är det Anställningsantal, skriftliga omdömen från praktikplatserna mm.)

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Om man skulle vilja öka chansen på att bli antagen, skulle det bara gå om man tog en gymnasie examen, eller beror det på vilka meriter man har som person?
    • Liselotte : Som obehörig kommer man i fråga om antagning om de behöriga sökande får plats och det finns platser över - då kan de utbildningsansvariga på yrkeshögskoleutbildningar ta in obehöriga och de gör sammantagen bedömning (betyg, arbetslivserfarenhet - hur nära behörighetskraven man ligger). På vissa YH avsätts det ett mindre antal platser för "fri kvot" från början. Du kan också "hamna i reserv" & om någon av de behörga sökande som får plats tackar Nej, kan du bli kallad i så fall. Man ska alltid försöka bli "så behörig som möjligt", men vi råder dig söka till flera olika YH om du hittar några som du är intresserad av. Varje YH gör en egen antagning, oberoende av andra YH.