Marcus

    Jag läser nu webbutveckling 1 på Hermods, fokuserade på körkort under första halvan av kursen så det blev sent för allt annat. Det är bara ett uppdrag kvar samt "Muntlig Examination".

    Jag bad min SYV att förlänga kursen en vecka för ca. 5 dagar sedan, det är nu sista dagen på kursen och den har inte blivit förlängd än. Börjar bli väldigt orolig och detta oroande läcker över i andra studie-relaterade saker så att jag får ont i magen av det.

    1. Jag tror absolut inte att förlängningen i min kurs kommer att hinna få effekt innan dagen är över då det är helg, och jag har inte hunnit fått in den sista uppgiften än samt så har jag en muntlig examination. Om kursen når sista dagen och stängs, kan man öppna den igen och fortsätta eller "börja om" och lämna in samma uppgifter igen? Eller blir det ett F för alltid?

    2. Muntlig examination. Jag har aldrig haft en sådan förut och nu ska jag ha en för min nuvarande kurs. Hur fungerar dom?
    Jag undrar mera hur är strukturen på dom? Sitter man och pratar kring kursen och saker jag har studerat och lämnat in? Är det ett frågeblad med 10-20 frågor som jag ska svara på? Är det som ett nationellt prov på gymnasiet? Hur lång tid tar det ungefär? Kostar det pengar? Om man inte klarar den, är det totalt över då, eller kan man plugga igenom allt som inte satt, boka en ny och sedan klara den?

    Är bara väldigt, väldigt nervös inför allt detta då det nu är annat som strular samt att detta är nytt för mig. Jag behöver 100 poäng för att kunna få CSN bidrag igen (Klargörande edit: Jag har inte CSN bidrag nu eller har haft det under det senaste halvåret. CSN vill att jag studerar 100 poäng först pga. avbrutna studier inom kockutbildning för länge sedan.) och min budget för kommande månaderna antar att jag klarar detta relativt snart (Att få ett permanent F och behöva köra en annan kurs från början är inte direkt optimalt.), så allt detta skapar en enorm press över mig just nu, jag kan inte för stunden tänka klart. Om det är något som inte är klart eller något som ni inte förstår, snälla fråga så försöker jag att förtydliga.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Jag förstår att du är orolig både över dina betyg och över studieekonomin.

    Distansstudier kräver minst lika mycket tid av de studerande än "vanliga" studier, ofta mer tid. Tar man studiemedel blir det ännu mer press för man är orolig för att inte få det beviljat för nästa period ... Att du la tid på körkortet var ditt val. Det är bra att ha körkort men det är inte det som du fick studiemedel för... Jag kan inte lova dig att det löser sig bra... Det är inte alls säkert du får mer tid för att klara kursen; det kan mycket väl bli F betyg eller inget betyg om läraren tycker att betygsunderlag saknas.

    Hermods fick av komvux på din kommun betalt för att ge dig viss undervisning under viss tid. Förlängd studietid är ett Undantag och läkarintyg eller ngt annat "tungtvägande" krävs ofta. Läraren på Hermods får nu en ny grupp studerande från måndag, gissar jag på, och hen har inte tid att lägga på de "gamla" studerande som borde ha slutat sin kurs.:(

    Muntliga examinationer kan utformas på olika sätt, ofta ställer läraren frågor utifrån de svar just du tidigare lämnat ifrån dig, t.ex om du gav de rätta och fullständiga svar på ngt avsnitt, kommer du troligtvis inte få frågor på just det avsnittet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Ledsen att detta inte blev förmedlat, men jag har inte studiemedel/CSN bidrag nu eller har haft det under det senaste halvåret. Jag planerar att skaffa CSN bidrag senare när jag har fått ner studietekniken och disciplinen. Vet inte om det kommer att spela någon roll men när jag kontaktade SYVen för att förlänga kursen så gjorde jag det väldigt klart att jag inte hade något bidrag från CSN, och hon hade väldigt positiv ton med att hon skulle kunna förlänga kursen. Om det spelar roll så läser jag även helt på distans. Det är ingen interaktion med läraren utöver när de rättar mina uppdrag (ungefär 3 i månaden). Jag lär mig själv från internet och den redan skrivna kursen som finns där. Det som oroar mig nu är att kursen kommer att ta slut innan den ändringen hon har gjort/ska göra träder i effekt. Jag vet inte vad som händer då. Kan den retroaktivt startas up igen på t.ex. måndag då den efterfrågade ändringen hamnar i deras system?
    • : Jag behöver inte dessa 100 poäng för att klara en period, det är för att jag hoppade av en kockutbildning för ett tag sedan och CSN vill at jag ska studera lite inan dom ger mig bidrag igen.
    • Anna : Det är svårt att ge Konkreta råd när vi inte har alla uppgifter. Det är CSN som fattar beslut om studiemedel och de kan ibland göra Undantag: det lönar sig att förklara sin situation och be CSN personal om råd/hjälp/ undantag ...
    • Anna : Nu förstår jag din situation bättre, då du har förklarat mer. :) Du måste få ett visst antal godkända poäng innan CSN kan "släppa på" studiemedel igen. Det borde inte spela roll hur snabbt du får de godkända poängen, utan bara att du FÅR DEM. På så sätt är det "bättre" då du inte är så beroende av att få godkänt betyg inom en viss tid, utan kan få det senare.
    • Anna : Att SYV-en lovade dig att förlänga utbildningstiden...? Här kan inte vi här på Fråga SYV säga någonting: det är ngt. överenskommelse som ni träffade sinsemellan; att hon "lät positivt" låte bra, men jag vet inte om det är detsamma som att hon lovade att hon förlänger... eller om hon bara tänke se om det går och skulle försöka... Det kan inte ngn annan än hon, som du pratade med, svara på. Du måste söka upp henne igen och försöka få ett konkret svar om hur det blir. Som regel, måste man klara av alla uppgifter under en viss (på förhand) överkommen tid. För att förlänga studietid kan läkarintyg krävas /eller att man kan påvisa att ngt. "annat" har hänt... typ tragiska händelser i familjen eller översvämmat hus eller ngt. annat extraordinärt. Men många ggr försöker skolorna vara tillmötesgående och hjälpa elever, bl a genom att förlänga studietid, men du har tyvärr inte det som en rättighet, utan om du får igenom det - så har du haft tur.
    Läs alla kommentarer