Philip
    Hej jag har under en längre stund funderat på att utbilda mig till Studie- och yrkesvägledare men funderar lite på hur lång utbildningen är, om där finns andra jobb möjligheter förutom i skolan och vad jobbet innebär förutom att man vägleder ungdomar till vad dom vill göra med sitt liv.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Philip! Så roligt att du vill bli min kollega - en syv! Utbildning på SYV-programmet är 3 år.

    Och Karriärmöjligheter för en utbildad SYV är många:

    - man kan bli befodrad till en tjänst som arbetslagsledare för en grupp studie- och yrkesvägledare;

    - vidareutbilda sig på master eller magisterprogram inom pedagogik, utbildnings-/pedagogisk ledarskap eller inom projektledning;

    - en SYV kan få en tjänst som skolledare (rektor);

    - specialisera sig inom internationalisering och bli en internationell SYV;

    - bli studieförmedlare eller konsult (egen företagare).

    Det finns också exempel på att personer med SYV-examen arbetar som sociala hållbarhetsstrateger eller som utredare på olika myndigheter, t.ex på FK; som Civila utredare inom polisen; som socialsekreterare inom soc.tjänsten; som arbetsförmedlare, som högskole- eller folkhögskolelärare; "Headhunters">>, kommunikatörer och informatörer; KAA-ansvariga>> och marknadsförare.

    Hälsningar i massor!

    Daniel SYV