Anna
    Hej!
    Till hösten 2016 kommer jag troligtvis läsa en 60 hp-kurs på Lunds Universitet såvida jag inte kommer in på mitt förstahandsval. Eftersom jag har planerat att flytta utomlands i april 2017, kommer jag inte kunna gå färdigt kursen. Funderade därför på att läsa enbart 30hp av kursen och sedan ta ett studieavbrott.
    Men fick dock höra från mina kompisar att man bara kunde ta studieavbrott om man läste program, och inte kurser. Stämmer detta? Och om så, hur gör en då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amina!

    Göra avbrott i studierna kan man göra pga sjukdom, pga man får arbete, pga man inte trivs med studierna eller att man ändrade sig och vill läsa mot ett helt annat yrke i stället eller pga en annan orsak. Det är ingen som kan tvinga dig studera på högskola (det är endast grundskola som är obligatorisk skola i Sverige).

    En helt annan sak är om man vill ha möjlighet att återuppta sina studier senare och utan att behöva söka plats på utbildningen. Då ansöker man om "anstånd med bibehållen studieplats".

    Du kan ansöka om anstånd med bibehållen studieplats (eller studieuppehåll med platsgaranti). Läs om det på http://studera.nu/om-hogskolan/dina-rattigheter/studieuppehall/

    Dock är det inte en allmän rättighet att få anstånd, utan individuell bedömning görs och om du blir beviljad anstånd, kommer det att stå datum där du senast måste återuppta dina studier, i annat fall förlorar du din platsgaranti. Sedan är det också så att även om du får anstånd med bibehållen plats och vill inom den angivna tiden återuppta dina studier, men utbildning inte finns längre i samma fort som den fanns då du började studera, då kan du ändå inte hoppa in i någon annan utbildning. Det är alltså inte alltid man kan ha användning av anståndet. Läs mer på länken ovan i mitt svar.

    Lycka till!

    ANNA