Annika
    Hej!

    En elev började Preparandelev 2016.

    Hen fick då godkänt i Svenska som andraspråk Grund, men inte i Matematik Grund.

    Elevens gick då, vad jag förstår (?), från att kallas prep-elev till att nu betecknas som Pro-elev (IMPRO).

    Nu till min fråga:

    Kommer eleven, då hen tar studenten, få med sig ett Studiebevis för sina gymnasiebetyg som hen nått godkänt i?

    Mycket tacksam för ditt svar!!

    Mvh, Annika.

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Studiebevis får elever som gick 3 år på de nationella gymnasieprogram men inte uppnådde kraven för examensbevis.
    Om eleven gick på IM, introduktionsprogrammen, då - tror jag - hen kan få Utdrag från betygskatalogen, men ej Studiebevis.
    De satta betygen i enskilda kurser gäller tillsvidare. Men jag tror inte eleven, i det fallet som du beskriver i din fråga, kommer få ut ett Studiebevis.
    Siktar eleven på ett visst yrke? Vad vill hen jobba med i framtiden?

    Vänligen
    Julia

    • : Tack snälla för ditt svar! Eleven har gått ett yrkesförberedande program hos oss. Hen kommer förhoppningsvis få anställning inom det valda yrkesområdet efter studenten.
    • Mikael : Formellt sett går det inte att anta till ett nationellt gymnasieprogram även om det är ett yrkesprogram utan att eleven blir behörig till det programmet, krävs bl a godkänt betyg i matte från grundskolan. Även om eleven gick med en vanlig klass men var inskriven på IM, är det inte -formellt sett- utbildning på ett yrkesprogram.
    • : Ja, det är ju sant! Jag uttryckte mig lite slarvigt. Eleven har varit IMPRO-elev på ett yrkesförberedande program hos oss och alltså inte gått på ett nationellt program. Tack för förtydligandet!
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om eleven ej fick godkänt betyg i matte grund, kan hen ändå (förhoppningsvis) på komvux antas till vissa yrkesutbildningar, t.ex till vård-& omsorgs kurspaketet. Komvux kan i vissa fall göra undantag från kraven på engelska och matte. Vet inte om det jag skriver här nu blir till hjälp för just den eleven, men kanske för ngn annan i en liknande situation?

    • :

      Hej! Det var inte svar på frågan för just min elev, men tack änd för att du tog dig tiden att svara! Jag hoppas att någon annan elev kan bli hjälpt av tråden. Ha en fin dag!

    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag har förstått din fråga på det sättet: Vilket dokument har elever rätt till att få i det fallet som du beskriver? Och i så fall är svar, enligt info på Skolverkets hemsida, Gymnasieintyg.
    skolverket.se/skolutveckling/anordna-och-administrera står det bl.a:

                  Efter avslutad utbildning på ett introduktionsprogram ska rektorn utfärda ett gymnasieintyg som visar vilken utbildning en elev har fått.

    Från 20 juli 2018 ska det framgå av intyget utbildningens mål, samtliga betyg som eleven har fått och andra insatser som har ingått i den individuella studieplanen (Gymnasieförordningen kap 8 § 21). Om utbildningen har inriktats mot ett särskilt yrkesområde ska det framgå vilket yrkesområde.

    En elev som avbryter sin utbildning på ett introduktionsprogram eller inte når målen för utbildningen enligt sin individuella studieplan ska få en sammanställning av vilka delar av utbildningen som eleven har fullföljt jämfört med sin individuella studieplan.

    Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2011:147) om utformningen av gymnasieintyg efter introduktionsprogram i gymnasieskolan

    • : Tack! Ja, exakt så! Tack, Anna :-)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!