Hej Matilda,

    Historisk tillbakablick
    Slutbetyg fick man när man slutade på gymnasiet t o m år 2013. De som började läsa på gymnasiet "då"... och skulle ha fått Slutbetyg men ej uppfyllde kraven & fick ett Samlat betygsdokument i stället, kan fortfarande (som längst till 1 juli 2020) - läsa mot ett Slutbetyg på komvux.

    För dagens elever på gymnasiet gäller...
    Från år 2014 är målet med gymnasiestudier - EXAMENSBEVIS. Och om man inte har uppfyllt kraven för examensbevis, får man studiebevis. Studiebevis ger inte behörighet till högskolestudier och kan på komvux kompletteras upp till examensbevis.

    Länktips - Gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen.
    vänliga sommarhälsningar
    ANNA