I
    Hejsan,
    Jag tog studenten förra året och fick nämligen F i 3 ämnen, vilket resulterade med att jag fick ett studiebevis istället för ett examensbevis. Jag har dock nu läst upp ett utav ämnenerna på komvux, vilket var ett 100 poängs kurs vilket gör så att jag har 200 poängs F. Jag undrar bara om detta betyder att jag fortfarande har studiebevis eller om det kompletteras till ett examenbevis?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Du måste ansöka om att ta ut Examensbevis på komvux. Vänd dig till SYV på komvux och ansök om att ta ut Examensbevis .

    • : Hej! jag har ett studiebevis från gymnasiet, jag undrar om studiebevis räknas som slutbetyg?
    • Anna : Nej, studiebevis är ett dokument man får om man inte har uppfyllt kraven för Examensbevis. Studiebevis ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier. Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till examensbevis.