Anton
    Jag går VVS just nu och känner att det inte är min grej, jag kommer söka in till Samhälle eller Ekonomi linje nästa år. Då kommer jag alltså läsa klart och slippa Svenska 1 och Engelska 5 nästa år. Kommer jag fortfarande få studiebidrag även fast jag har inte riktigt är heltidstuderande?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    enligt CSN, får man som gymnasieelev rätt till studiebidraget endast vid heltidsstudier. Därför läser oftast eleverna om samma kurser, i vilka de redan har godkända betyg - vid byte av program. Ett annat alternativ är att den nya gymnasieskolan kanske kan erbjuda andra kurser att läsa på de "håltimmarna" som du får när din klass läser svenska 1 och eng 5. Kan inte din skola erbjuda andra kurser så du kommer upp till heltidsstudier, får du välja att läsa på deltid och inte få studiebidraget eller att läsa om samma "gamla" kurser.

    Vänligen
    ANNA