Mikael SYV på FrågaSYV

    Vilken kurs på komvux du läser eller om det är på distans - spelar ingen roll, du måste läsa på heltid för att få hela studiemedel eller på minst halvtid för att få halva studiemedel - på heltid läsers eng 6 på fem veckor och på halvtid i 10 veckor.

    • : Men där är bara engelska 6 på 20 veckor om man läser på plats, och engelska 6 på distans som är 10 veckor med en lektion i veckan? Det är Komvux i Malmö
    • Mikael : Om man läser på mindre än halvtid, har man inte rätt till studiemedel. För att på 20 veckor läsa på halvtid, ska man läsa två normalstora gymnasiala kurser samtidigt, eng 6 och ännu en annan 100 poängskurs och för att läsa på heltid ska man läsa 400poäng på 20 veckor. I vilken stad man läser eller om man läser på distans bryr sig CSN inte om.;)