Leah
    Hej, jag går på en allmänkurs distans på en folkhögskola på heltid. Jag jobbar även heltid men har i och med detta inte ork med studier så jag funderar på att säga upp mig och ta studielån. Problemet är att jag inte är 20 år och fyller inte förrän nästa år 2021. Jag skulle vilja ta studielån då jag inte bor hemma utan har en egen lägenhet. Har ansökt om studielån hos CSN och inväntar svar, men jag tänkte kolla, är det ens möjligt för mig att få det igenom?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Din fråga är - en fråga för CSN. FRåGA SYV beviljar inte studiemedel. Så vitt jag vet kan man ta studiemedel (bidrags- och lånedel) tidigast från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år men för studier på EFTERGYMNASIAL nivå kan man få studiemedel tidigare. På folkhögskolorna finns utbildningar på eftergymnasial nivå, t.ex kan man läsa mot yrket Fritidsledare. Även studier på yrkeshögskola är eftergymnasiala studier.