Adam
    Jag undrar om det är möjligt att studera på en annan skola efter tekniskt basår, exempelvis om man studerar på KTH under sitt basår men sen bestämmer sig för att plugga vidare på Chalmers. Skulle det vara möjligt eftersom ett tekniskt basår är mer inriktat på fortsatta studier på samma skola, och om det är möjligt hur söker man och vilken urvalsgrupp hamnar man i?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    tekniskt basår på högskolenivå kan man läsa av Olika anledningar: för att man är obehörig eller för att man vill komma åt platsgarantin, och ibland även för att man vill repetera det man egentligen redan kan och också samtidigt testa läsa på högskolenivå.
    Om man utan studier på basåret var obehörig alltså skaffa de sig behörighet genom studier på basåret, då kommer man prövas i BII, kompletteringsgruppen men med samma meritvärde som man har på de betygen som ingår i examensbevis från gymnasiet /eller från komvux  - om man har examensbevis från komvux/. Studier på högskole-basåret påverkar inte meritvärde.
    ***
    Vad gäller bli behörig till utbildningar på andra lärosäten, så är det en fråga till antagningsgrupper på de lärosäten dit du vill söka. Eftersom innehåll i basåret kan variera och även om kursen heter t.ex "matematik4" eller "fysik2" så behöver det inte vara standard-innehåll utan lärosäten kan anpassa innehåll till att passa inför de "egna" utbildningar. Du behöver alltså kontakta antagningsgruppen på Chalmers om du vill efter basåret på KTH söka till Chalmers - för att få svar om antagningsgruppen på Chalmers kommer acceptera dig som behörig.
    Det som rekommenderas är att söka till basåret på samma lärosäte där man senare vill fortsätta läsa.
    Om man är osäker på vilket lärosäte man vill läsa rekommenderas att läsa kurserna på komvux eller på en folkhögskola eller skaffa sig kunskaper genom självstudier (och betygen - genom prövningar) för att i de fallen får man "allmäntgiltiga betyg" som ger behörighet till högskole-/universitets utbildningar på alla lärosäten i Sverige.
    ***OBS! Chalmers är ett privat lärosäte och kan införa avvikande behörighetsregler. Läs på lärosätets egen webbplats och kontakta de som jobbar på lärosätet för aktuell information.