Vägledare
    Hej
    Jag försöker hjälpa en ungdom som flydde från Ukraina. Hen är 17 år och bor för närvarande i Göteborg. Hen vill egentligen tillbaka hem till Ukraina så fort som möjligt men det är oklart när det blir möjligt och under tiden måste man tänka på studierna. Hen kan ganska bra engelska, men inte så mycket svenska. Vilka alternativ finns det för gymnasiestudier på engelska i Göteborg?
    Tack på förhand för ett snabbt och utförligt svar.
    V.A.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej och tack för din fråga.
    I Göteborg finns det cirka 60 gymnasieskolor; var god se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?Gbg
    Undervisning på de flesta gymnasieskolorna i Sverige och bl.a i Göteborg bedrivs vanligtvis på svenska.
    Om man vill läsa med undervisningsspråk engelska är möjligheterna ganska begränsade.
    IB-skolorna bedriver undervisning på engelska. I Gbg finns 2 gymnasieskolor som erbjuder IB -programmet: var god se gymnasieguiden.se/gymnasium?Gbg-IB
    Allmän information om IB-diploma-programmet kan man läsa både på svenska och på engelska på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB
    Att hitta undervisning på de nationella svenska program som skulle bedrivas på engelska är, i Sverige, svårt. Dessutom ingår det att läsa svenska eller SAS, svenska för andraspråk och för det behöver man ha förkunskaperna = godkänt betyg i årskurs 9 på grundskolan. På den här gymnasieskolan erbjuds undervisning på engelska på NA och SA (förutom att skolan även erbjuder IB).
    Som regel läser man svenska först och gymnasial utbildning - sedan. Och i så fall skulle en ungdom behöva komma in på IM:Språkintroduktion. I Gbg finns Språkintro på nio gymnasieskolor: var god se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?Gbg-Språkintroduktion
    Antagning till gymnasiet i Göteborgs regionen är det gymnasieantagningskansliet "gymnasieantagningen-goteborgsregionen" som gör. Kontaktuppgifter till gymnasieantagningen i Gbg-regionen är:
    Epost: [email protected] & Tel: 031-335 51 30
    Skolverket har en telefonlinje där man får svar på frågor som är specifikt inriktade mot studier i Sverige för flyktingar från Ukraina; man ringer 08-52733200 och sedan väljer det rätta alternativet i telefonväxel - det är 1-an "ett" som tilläggsnummer (om jag inte misstar mig).