Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nour,
    jag vet inte om röntgensjuksköterskaprogrammet finns i Turkiet, eller om man läser t.ex sjuksköterskeutbildning inom inom den kan specialisera sig mot röntgen eller om det är organiserat på något annat sätt. Det kan vara olika i olika länder.
    I Sverige är sjuksköterske- och röntgensjuksköterskeprogrammen Olika (från början till slut) utbildningsprogram och går inte att "hoppa emellan" - går inte genom några få kurser komplettera från att vara sjuksköterska till att bli röntgensjuksköterska (eller tvärtom) och båda yrken är, i Sverige, legitimationsyrken där socialstyrelsen utfärdar legitimation och man får ej utan ett giltigt legitimation jobba som sjuksköterska eller som röntgensjuksköterska. Om vilka alla de olika leg.(inom sjukvården) yrken är var god se framtid.se/yrke/legitimationsyrken
    Om yrket Röntgensjuksköterska (i Sverige) var god läs på framtid.se/yrke/rontgensjuksköterska
    Vad som gäller i Turkiet kan vi tyvärr inte (här på fråga SYV) svara om, men det brukar vara så att om man i Sverige är behörig till en viss eftergymnasial utbildning, då är man (oftast) behörig till liknande/motsvarande utbildning utomlands också. I Sverige krävs det för särskild behörighet till röntgensjuksköterskeprogrammet: godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2 (2a eller 2b eller 2c), Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b (eller 1a1+1a2). Vad gymnasial kurs Matematik 2 innehåller kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-2
    Om man i Sverige uppfyller kraven för grundläggande behörighet till högskolestudier, kan man få Intyg om det från UHR, var god läs på uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg-for-utlandsstudier - ett sådant intyg kan vara bra att ha om man söker studier utomlands.

    UHR rekommenderar bl.a att kontakta landets ambassad och be om hjälp att hitta information om studier i det aktuella landet; skickar därför snabblänk till Turkiets Ambassad i Stockholm: stokholm.be.mfa.gov.tr

    Hänvisningar/lästips
    Tips på webbplatser där du förhoppningsvis kan hitta relevant och intressant för dig information:
    whed.net
    enic-naric.net/turkey
    fragasyv.se/info/studera-utomlands
    studera.nu/studera-utomlands/bra-att-veta-om-utlandsstudier