Mats

    Hej! En fråga angående mina studier, jag läser på vuxenutbildning. just nu läser jag matematik 3 som extra kurs bara för att kunna bli behörig till högskoleutbildningar men undrar om jag inte lyckas få godkänt i kursen kommer det påverka mitt meritvärdet? Ifall jag vill avbryta kursen kommer det också påverka meritvärdet eller kommer det påverka att jag inte kan söka till kursen igen? MVH

    • Anna : Tar du studiemedel från CSN för dina studier i matte 3?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mats,

    om du har examensbevis från gymnasiet och matte 3 finns inte med bland kurser i ditt examensbevis, då kommer betyget i kursen matte 3b eller 3c räknas in endast om du får godkänt betyg i den kursen. Om du får F så kommer inte det betyget räknas och på så sätt inte påverkar ditt nuvarande meritvärde. Om du inte får något betyg i kursen, och det händer om du hoppar av kursen innan du har läst halva kursen, då finns det inget betyg som skulle kunna räknas in - men här tänker jag på 2 saker: 1) tar du studiemedel från CSN för att du läser matte 3? och 2) vad kommer komvux i din kommun att anse vad gäller ge dig plats på samma kurs igen?
    Om du inte tar studiemedel, behöver du inte tänka på de ev.problem med CSN.
    Vad gäller bereda dig plats på samma kurs igen, i vilken du fick F eller hoppat av, så är det upp till komvux i din kommun att göra bedömning om du vid start på den kursen (om du söker igen) har förutsättningar för att klara kursen med godkänt betyg. Om ngn läser en komvuxkurs och får F eller inte får ngt betyg, så finns det ju anledning till varför det blev så - antingen är det en för svår kurs i vilken just den personen kanske inte har någon rimlig chans att någonsin få godkänt betyg, eller så finns det inte tid (t.ex om den studerande jobbar mycket samtidigt som hen läser), eller om den personens hälsotillstånd ej tillåter uppnå godkända betyg... alltså, kan det finnas olika anledningar till varför man ej får godkänt betyg i en kurs som man läst och det blir upp till komvux att göra bedömning om när eller ens om (någonsin) samma person får lov att läsa samma kurs igen. Saken är den att varje utbildningsplats kostar pengar. Du som läser betalar inte, men lärare ska ju ha lön och det finns även andra kostnader kring att ge utbildning, så komvux ger inte "bort" studieplatserna "hur som helst", utan försäkrar sig om att personen har rimlig chans att uppnå godkänt betyg.
    Hoppas du nu fick svar på dina frågor.