Frida
    Hej! Jag är en 17 år gammal tjej och ska börja börja om gymnasiet nu i höst! Jag vill studera i England efter gymnasiet och undrade om det är möjligt? Jag kommer att ta hjälp av kilroy med ansökningar o sådant. Universitetets års kostnad är ungefär 120 000kr och sen blir det extra kostnader för boende och sådant! Går det att studera utomlands utan hjälp från föräldrar med pengar? Min familj har inte mycket pengar och vi är ganska många så dom kan inte hjälpa med det. Ska man ansöka om stipendium? Finns det många sådana och hur stor är chansen att man får det? Är det värt att ta studielån för att bo o studera utomlands, eller blir det för stora lån? Är det ens möjligt att betala tillbaka ett sådant stort lån? Om jag studerar till psykolog, eng lärare eller linjen English lit i England kan jag jobba som det i Sverige då?

    Jag vill studera till en PhD( doktorand i Sverige) där o bli professor. Det blir alltså tre år för bachelor, två år för master och sen ytterligare 3-4 för PhD.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    Att få ekonomisk hjälp för studier utomlands är ingen självklarhet, tyvärr.
    Det som du ha rätt till finns beskrivet på CSN´s hemsida. Reglerna för studiemedel för studier utomlands ändrades nu i år, från 1 juli 2015. Läs om det på http://www.csn.se/utomlands
    Det är CSN som tolkar reglerna och beviljar samt betalar ut Studiemedel - både för studier i Sverige och utomlands. För att det inte ska uppstå något missförstånd, läs på länken som jag skickar nu och i fall ngt. är oklart, kontakta CSN.

    Ang. stipendier, så finns det inga garantier på att få något. Det finns många olika stipendier att söka. Svårt att säga hur stor chansen är att få ngt. Vi på Fråga SYV har tyvärr ingen möjlighet att hjälpa till med att söka stipendier. Vi har samlat info om stipendier som vi tror finns på de pålitliga webbsidorna, se här: http://www.fragasyv.se/dokument#Stipendier

    Tips: be den skola utomlands där du vill läsa om hjälp med info om stipendier. Skolan är intresserad att få dig som sökande och blivande student och kommer att göra allt de kan för att hjälpa dig. Även arrangör av resa (med mål att studera utomlands) bör kunna hjälpa till med att söka stipendier. Du bör i alla fall fråga dem om hjälp.

    Önskar dig lycka till!
    Om du hittar någon info om stipendier som du tycker är bra men som vi på Fråga SYV inte har, är vi mycket tacksamma om du tipsar oss!
    Bästa hälsningar
    ANNA