Sarocha
    Hej, jag har fråga angående CSN. Jag pluggade grundlärareprogram i höst och gjorde studier avbrott i november. Jag blev inte klart med några kurser och nu så börja jag plugga komvux. Hur ska jag kunna få CSN igen. Hur måste jag ta till vägar.
    Tack

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du måste uppfylla de villkor som CSN ställer. Om du ansökte om studiemedel och fick avslag, borde det framgå av CSN´s beslut - hur många godkända poäng du måste uppnå för att kunna få "tillbaka" studiemedlet.
    Du kan också försöka skriva ett brev till CSN och förklara varför du gjorde avbrott från dina tidigare studier: om det fanns hälsoorsaker, bifoga kopian på Läkarintyget. Chansen är inte stor att CSN tar hänsyn till varför du gjorde avbrott men du kan, om du vill, försöka med det och be att CSN gör ett undantag från reglerna. Dock, är vår erfarenhet att CSN har på senare tid inte gjort många undantag, utan har hållit hårt på reglerna.

    Vänligen
    Julia