Alexandra
    Hej,

    Jag undrar över en grej. Jag studerar Kemi och Psykologi i komvux distans just nu och är nästan klar. I kemin har jag fått C i alla uppgifter och Psykologin har jag fått B och A i uppgifterna. Jag är en väldigt stressad person som allmänt och jag har varit väldigt stressad de senaste 10 veckorna på grund av så snabb studietakt. Nu är det dags för slutprov som ska skrivas på plats i en av skolornas lokaler. Jag har ännu inte skickat in de sista inlämningar så jag är oerhört stressad just nu. För att det nämligen tar ett långt tid innan jag kan göra proven eftersom jag är den personen som behöver rå plugga innan det.

    Vad händer om jag skippar proven? och vad händer om jag går till proven men råkar få ett F?

    Får jag F i hela kursen även fast jag har fått bra i inlämningarna? Måste jag också betala tillbaka CSN då?

    Snälla hjälp, och tack för svaren!!

    Hälsningar,
    A

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alexandra!
    Jag förstår att du är orolig för dina betyg och det är inte sällan de studerande känner oro inför kommande prov.
    Det du kan göra är att GÖRA SÅ GOTT DU KAN. OM DU GÖR DITT BÄSTA - KAN INGEN KRÄVA MED AV DIG. Det är vad jag tycker och råder dig till att göra:
    - gå till provet
    - om du absolut inte kan gå till provet, gå till läkare eller psykolog och försök bli sjukskriven
    - kan du uppvisa läkarintyg, borde du kunna få ett annat (senare) datum för att göra prov
    - skriv så gott du kan på alla provuppgifter och håll tummarna.

    Om du inte går till provet, kommer du troligtvis få F i betyg.

    Om Studiemedel från CSN så finns det både goda och mindre goda nyheter:
    goda nyheter är att så länge du är STUDERANDE dvs inte hoppade av - så har du rätt till Studiemedel
    och du behöver inte betala tillbaka även om du får F i betyg;
    dåliga nyheter är att i fall du får F i "för många poäng", kan du i fortsättningen inte (i alla fall på ett tag) få Studiemedel. Vad "för många poäng" är finns det allmänna riktlinjer men CSN kan också göra lite individuella bedömningar ibland men i så fall - till din fördel, om det finns särskilda skäl.

    Den allmänna riktlinje är att man bör få godkända betyg i minst hälften av de poäng som man fick studiemedel för.
    Exempel: du läser 2 stycken 100 poängskurser på heltid. Det tar 10 veckor. Under de 10 veckorna blev du beviljad Studiemedel för heltidsstudier.
    Om du får F i en av kurserna, bör du fortsättningsvis ha rätt till Studiemedel.
    Om du får F i båda kurserna, kommer CSN när du NÄSTA GÅNG ansöker till Studiemedel för vidare studier, ge dig Avslag och be att du inkommer med några godkända poäng innan du fortsättningsvis kan få Studiemedel.
    Detta innebär i praktiken att man får läsa utan Studiemedel fram till att man kan uppvisa ett nytt godkänt betyg.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Jag lovar att hålla tummarna för dig! Återkom gärna senare och berätta hur det går.
    ANNA