Isabel

    Jag läser på CSN att man bara kan få studiestöd om man är 20 eller över. Min dotter fyllde 19 detta året och klarade inte sin gymnasieexamen pga för låga betyg i en kurs. Hon vill läsa in detta ämnet på Komvux men måste hon vänta ett helt år på det? Eller hur gör man när man är under 20? Finns det andra alternativ än Komvux med ersättning? Nu i coronatider och pga rådande familjeomständigheter så är enast studier på distans aktuellt för henne. Tack för svar!

    • : Hej igen. Det var Kemi1 100 poäng som hon inte klarade. Du skrev att hon kanske kan läsa någon annan eller andra kurser än kemi för att få sin "student" avklarad. Hade varit jättebra om du kunde förklara lite mer om det. Tack så mycket för all hjälp sålänge
    • Anna : I examensbeviset från komvux måste "visst antal naturvetenskapliga poäng" finnas med. Kemi1 kan finnas med betyget F. Att inte ta med den kursen in i exam.bevis skulle gå om eleven ändrade inriktning på sin utbildning från naturvet. eller teknik - för att det är endast på naturvet. och teknik som kemi 1 är en obligatorisk kurs. Om eleven inriktar sin utbildning mot samhällsvetenskap eller estetik-och-media, eller ekonomi - så behöver inte kemi1 finnas med i exam.beviset. Men det innebär troligtvis att eleven kommer även behöva göra om sitt gymnasiearbete. GA måste ha rätt tema, som stämmer överens med utbildningens generella inriktning. Kan vara snabbast att försöka få godkänt betyg i kemi1. En fråga - om eleven klarade alla andra kurser förutom kemi1, varför fick inte hen ut Examensbevis från gymnasiet? I exam.bevis från gymnasiet kan man ha 250p.F och kemi1 kan man ha F i, och i ännu 1,5 lika stora kurser. Om eleven kommer inrikta sin utbildning på komvux från teknik eller naturvet. då behöver hen ha betyg i naturkunskap 1b (det är en lika stor kurs som kemi1 men i nk1b ingår delar av kemi, fysik och biologi, så det kan vara lättare att klara av nk1b, jämfört med kemi1).
    • : Jo hon hade det svårt med skolan och fick underkänt eller valde bort dom svåraste ämnena så hon skulle kunna fokusera på att klara dom som det gick hyfsat bra i. Det var liksom en sista utväg men hon lyckades inte ändå hela vägen, keminblev som sagt också underkänd sista terminen.
    • Anna : Frågan är i så fall om det bästa är att försöka få fram vilken utbildning som passar bäst: kanske läsa på en av de allmänna kurser på en av folkhögskolorna? eller satsa på yrkesutbildning, t.ex examen från komvux med inriktning på ngt.yrke som t.ex Bagare, Elektriker, Undersköterska, Administratör och i det exam.beviset kan man ha även betygen i svenska 2,3 och engelska 6, alltså kurser för grundläggande behörighet till högskola. Man kan även ha kurser som krävs för särskild behörighet till många olika högskoleutb. inom examensbevis från ett "yrkesprogram". Boka tid med SYV på komvux och titta på allmänna kurser på www.folkhogskola.nu - är de råd jag vill ge.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om man läser på Heltid (alltså minst 20 gymnasiala poäng per vecka) så kan man i den situationen som du beskriver - få studiehjälp (alltså exakt samma summa som eleven får för studier på gymnasiet). Studiehjälpen kan man få endast om man läser på HELTID. Deltidsstudier ger inte rätt till studiehjälpen.
    Om din dotter inte fick ut examensbevis på gymnasiet, råder jag att hon gör planering mot examensbevis med SYV på komvux (i den kommunen där hon är folkbokförd). Om hon ska endast läsa en kurs, kan även i detta fallet, bli studier på heltid - en 100p.kurs bör i så fall läsas på fem veckor och under de 5 veckorna har hon i så fall möjlighet att få studiehjälp (det är i alla fall så vi tolkar CSN`s reglerna). Men i syvene och sist blir det ett beslut som CSN tar.

    ang.distans eller bunden undervisning...
    Komvux i de flesta kommuner brukar kunna erbjuda studier på distans, vad gäller läsa på gymnasial nivå. Men ta den frågan med komvux i den kommunen där personen som vill läsa - är folkbokförd. Om du svarar med uppgift vilken kommun din dotter är folkbokförd i - kan vi skicka direkt/snabblänk till info om komvux (vuxenutbildningen) i den kommunen. I annat fall ring till kommunens växel och fråga hur du/ni kommer i kontakt med komvux i just den kommunen.

    Annat alternativ att uppnå "gymnasiekompetens":
    - på folkhögskolorna kan man på allmänna kurser läsa mot omdöme om grundläggande behörighet; ett sådant omdöme kan man - som snabbast - få på ett läsår, 2 terminer.

    Yrkeshögskola kan ta in på utbildningar /inom yrkeshögskola/ utan gymnasieexamen. YH kan ta in om bedömning görs att personen kan klara av studierna. Finns ingen garanti på att få studiplats, men det finns en chans - så alla är välkomna att söka utbildningar inom yrkeshögskola. För utbud - var god se www.yhguiden.se
    Exempel på yh-utbildningar (se nedan):
    processoperator-livsmedel-teknikhogskolan-orebro
    vardyrkeshogskolan/medicinsk-sekreterare-gavle
    utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-gavle
    utbildning/teknikhogskolan/green-logistic-management
    utbildning/xenter-botkyrka/dokumentcontroller-registrator-distans

    Om man är folkbokförd i Malmö och vill läsa på gymnasial nivå - som vuxen - alltså över 20 år eller om man redan genomgick 3-årig utbildning på ett av gymnasiets nationella program, kan man se info på https://malmo.se/Komvux-Malmo/Gymnasial-niva.html och göra ansökan direkt på sidan, men då ska man veta vilken eller vilka kurser man vill eller behöver läsa. Det är inte alltid nödvändigt att läsa exakt samma kurser i vilka man på gymnasiet fick F.
    t.ex en obligatorisk på gymnasiet kurs Idrott och hälsa 1 får inte ingå i examensbevis från komvux.
    Det är också lite friare vilka kurser som får ingå i exam.bevis från Komvux.
    Om du svarar vilken kurs din dotter fick F i och vill läsa på komvux samt vilket program och inriktning hon gick på gymnasiet, kan vi förhoppningsvis ge svar på om hon behöver läsa just den kursen på komvux (eller om hon kan läsa en annan kurs).

    • : Tack så mycket för svaret! Hon är skriven i Malmö kommun.
    • Julia :

      vux i Malmö: webbplats malmo.se/Komvux

    • Julia : Så här står det på Komvux i Malmö hemsidan idag (27 okt 2020): "Ansökningsperioden för kurser/kurspaket med start i januari 2021 öppnar den 25/10 och är öppen tom 15/11. Sista kompletteringsdag för att vara med i första antagningen är den 3/12. Antagningen görs i vecka 51. Ansökningsperioden för kurser/kurspaket med start i mars 2021 öppnar den 25/1 och är öppen tom 15/2. Sista kompletteringsdag för att vara med i första antagningen är den 27/2. Antagningen görs i vecka 11."