Julia
    Hej, jag skulle egentligen åkt iväg för att jobba som au pair i 1-2 år nu till sommaren men pga corona lär det nog inte gå. Därför funderar jag på att börja plugga på universitet istället till hösten men jag undrar hur möjligheterna ser ut ifall jag skulle vilja åka iväg som au pair kanske nästa år, när jag i sådana fall redan har börjat studera. Går det att ta uppehåll 1-2 år när man redan påbörjat ett program & vad är för-& nackdelarna med det? Är det lätt eller svårt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    om du påbörjar dina studier på ett program på en svensk högskola eller universitet men behöver ta uppehåll i dina studier kan du ansöka om uppehåll med Platsgaranti, se information på studera.nu/livet-som-student/ta-en-paus-eller-byta-studieort/studieuppehall
    Om högskolan eller universitetet beviljar dig studieuppehåll med platsgaranti gäller det alltid för en bestämd tid. annars så går det också att hoppa av programmet när man har klarat några kurser eller några terminer med godkända betyg och hoppas på att när man vill "komma tillbaka" att det då finns ledig /tom/ plats och att programmet inte har förändrats så mycket att det ej går att hoppa in mitt i programmet.
    Anledningar som brukar vara godkända för att få uppehåll med platsgaranti brukar vara Medicinska, eller att man ska gör lumpen, eller att man ska bli föräldraledig. Jag kan inte garantera att anledning att man vill jobba utomlands ett eller 2 år kan bli godkänd för att få uppehåll med platsgaranti, men det är ett beslut som fattas av lärosätet, alltså av den högskolan eller det universitetet där du studerar ditt program.