Elev
    Hej jag vill ta studieuppehåll med platsgaranti. Jag går i ettan på gymnasieskolan och vill ta upphåll och komma tillbaka i tvåan. Men har inga medicinsk skäl eller värnplikt som skäl. Men jag är skoltrött. Är det en giltig anledning?
    • SYV-besökare : du får givetvis fråga på din skola (rektor bestämmer) men jag tror du får svar att du får höra av dig sen, när du återigen är redo att studera, om du nu får godkända betyg i slutet av årskurs1. En gymnasieskola vill inte förpliktiga sig att hålla en plats till dig, för att då måste de bl.a hålla platser åt alla som så önskar och sedan kommer ingen av er komma tillbaka eller så vill alla komma tillbaka samtidigt - det blir omöjligt för en gymnasieskola att planera sin verksamhet under de villkor/omständigheter.

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Uriel,
    det finns två anledningar när en gymnasieskola kan "hålla platsen" åt dig:

    1. om du reser till utlandet för at studera där (alltså "utbytesår" med studier utomlands)
    eller
    2. om du är sjukskriven på heltid men prognosen är att du senare ska kunna läsa på samma utbildning från vilken du är sjukskriven.
    I andra fall är det att "hoppa av" gymnasiet och söka sen, när du känner att du vill/kan läsa. Det är till och med det året som du fyller 19 år som du kan bli antagen till gymnasiet.
    Från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år - är det Komvux som gäller.
    Från det året du fyller 18 år, kan du komma in på en folkhögskola; på folkhögskolans Allmän kurs kan man uppnå "gymnasiekompetens" (det tar tre år om man läser på heltid).

    Svar på din fråga är alltså, tyvärr - nej. Att vara skoltrött (i fall läkarintyg eller intyg från psykolog saknas) är inte en giltig anledning för gymnasieskolan att "hålla plats" åt dig.
    Till nästa läsår kommer nya elever konkurrera om platser; det är möjligt att du kommer in igen, men du måste konkurrera, på nytt, med dina "gamla" gymnasiebetyg.
    Vänligen
    S.

    Nu är det mitten på maj och sommarlovet nalkas.
    Tror du inte att du kan vila dig under sommaren och komma tillbaka till skolan till höstterminen med nya krafter?
    Jag hoppas i alla fall att det blir så!

    Om du får godkända betyg i slutet av "ettan" och hoppar av gymnasiet, kan det inte uteslutas helt att du skulle kunna om ett år "hoppa in" i tvåan... men det beror på flera olika saker: om ledig plats finns "då" kan rektor ta in dig eller så kan rektor säga Nej, även om ledig plats finns.
    Jag tänker också på att du kanske glömmer en del - på ett år - om du inte går i skolan... det kan därför bli svårare att läsa år2 om man ej läser direkt efter år1.

    • :

      Hej,

      Min dotter ska studera utomlands ett år men har kommit in på en gymnasieutbildning (hon har gått ut nian och alltså inte börjat gymnasiet ännu). Vi har förstått att vi kan acceptera platsen och sedan begära studieuppehåll för att slippa göra ett nytt gymnasieval nästa år. Vi undrar nu om det innebär ngn nackdel att göra på det viset och isf sikta på att helt enkelt göra ett nytt gymnasieval nästa år?

    • Julia : Jag tycker att ni kan göra både och... Att acceptera den här platsen nu och begära studieuppehåll är elevens rättighet; gymnasieskola kan inte säga Nej, eftersom eleven kommer just Studera utomlands; då har eleven plats till nästkommande höst... Sedan, om eleven vill läsa på en annan gymnasieskola i stället kan hon söka (senast sista dagen i Omvalspreioden, som ligger under våren) till en annan utbildning; det beslutet behöver inte tas förrans på våren nästa år... Så, glöms det inte bort heller... eleven har ju i så fall plats, om det skulle vara så att ni "glömmer" att söka nästa vinter-vår (under val- eller omval).
    • Julia : Alltså, om eleven nu kom in på den skolan där hon vill läsa - från hösten 2020, finns det ingen anledning att tacka Nej och söka på nytt; risken finns att inte komma in nästa gång (och nu har hon ju plats). Även om eleven har högsta möjliga betyg, så "teoretiskt sett" kan en situation uppstå att platserna inte räcker och utloggning måste avgöra... nu blir det i praktiken inte så - när man söker till gymnasiet... men i framtiden kanske kan bli så, vem vet?