Johanna
    Min dotter har av olika anledningar svårt att klara takten på gymnasiet. Hon får hjälp av specialpedagog men upplever ändå att det är svårt att klara av det. Hon fick adhd-diagnos för knappt ett år sedan. Hon är väldigt kravkänslig och har stora svårigheter med koncentration och ork. Hon har ännu inte fått fungerande medicin, vi provar oss fram. Hon skulle nog också behöva kbt för att lära sig att planera, strukturera och hålla sig till planen. Min fråga är om hon skulle kunna ta ett studieuppehåll på ett år och under den tiden få någon form av praktik med nån form av ekonomiskt bidrag, motsvarande studiestöd? Jag undrar också om man istället för detta kan lägga ut det treåriga programmet på t.ex. fyra år och ha studiestöd alla dessa år? Vad krävs i så fall? Finns det andra lösningar? Hon vill gå samhällsvetenskapliga programmet. Hon vill fixa skolan men orkar inte. Hon är normalt smart men hennes funktionshinder ställer till det för henne.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, att förlänga gymnasiet är väl det vanligaste alternativet när man vill ha en mer luftig och anpassad studiegång. Ibland kan skolan gå med på att eleven går ut en tid på praktik/studier under "skolans tak" så att säga och ändå få studiestöd. Båda dessa lösningar diskuteras med skolan som upprättar ett Åtgärdsprogram där det dokumenteras vilka åtgärder som sätts in och som följa upp med jämna mellanrum.

    Från det år dottern blir arton så kanske ni kan kika på Folkhögskolans Allmänna linje/kurs om inte den "vanliga" gymnasiet funkar. Där kan man läsa in en högskolebehörighet via ett grundpaket av kurser som inte är lika matigt som gymnasiets olika program. De har även särskilda skolor för ungdomar med neuropsykiatriska funktionshinder - läs mer här http://www.folkhogskola.nu/Kurser/Kurstyper/Funktionsnedsattning/Neuropsykiatrisk-funktionsnedsattning/?take=10&skip=0#findCoursesModule

    /Lena, Syv