Gabriella
    Hej. Jag läser på högskolan min första termin. Jag funderar på att ta studieuppehåll. Som jag förstår, måste man ha särskilda skäl för att kunna bli garanterad en plats då man kommer tillbaka på utbildning. Som jag läst kan dessa särskilda skäl vara: "sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som till exempel vård av barn, eller studentfackligt uppdrag."
    Jag undrar vad som menas med sociala skäl och vilka exempel på dessa som kan finnas. Dessutom undrar vad som krävs för att ingå i kriteriet "medicinska skäl". Räcker det att man har låg järnbrist eller vad kan egentligen räknas med i denna kategori?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gabriella,
    FRåGA SYV kan tyvärr inte ge exempel på det sättet som du önskar. Vi beviljar inte studieuppehåll och vi vill inte/får inte/kan inte ge tips på vad man ska uppe för orsaker till varför man söker studieuppehåll. Sedan är det också så att om ngn tidigar fick studieuppehåll beviljad pga ngn orsak och du uppger samma orsak och inte får det beviljat, då blir det i så fall "vårt fel". Det ansvaret kan vi inte ta på oss.
    Du ska uppge de orsaker som du anser att du har. och de ansvariga ska göra bedömning och ge dig svar.
    Tips! om du med godkänt resultat avslutar minst en kurs inom din utbildning, då har du då bättre chans att kunna "hoppa in" i ditt program i framtiden (detta även om du t.ex ej får studieuppehåll beviljat eller om du vill gå tillbaka till studierna senare än sista dagen då du enl.beslut om studieuppehåll, måste återvända till studierna). Studieuppehåll ges för en viss period, så man kan inte flera år senare fortfarande använda sig av den möjligheten.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp.