Linnéa
    Hej!
    Har blivit antagen till min drömutbildning, behandlingspedagog. Börjar första året/terminen nu i september. Samtidigt som jag blev antagen till utbildningen fick jag reda på att jag även ska bli mamma, bebisen är beräknad att komma 3/1 2014. Min plan är att påbörja utbildningen men ta ett uppehåll vårterminen 2014 fram till höstterminen 2014 för att kunna vara mammaledig januari - augusti. Jag har varit i kontakt med skolan och frågat dom hur det fungerar och om det är möjligt att lösa det hela på detta sätt. Till svar fick jag att utbildningen är på 2 år och att dom inte kan garantera mig en plats efter min mammaledighet. Är detta korrekt? Har inte jag några rättigheter? I och med att mitt studieuppehåll beror på graviditet och mammaledighet borde jag väl ändå kunna va garanterad en plats när min sambo tar över och är pappaledig? Är det inte en fråga om diskriminering om jag inte kan få fortsätta termin 2 efter min mammaledighet?

    Tacksam för svar så jag vet hur jag ska lösa detta på bästa sätt :). Jag tänker inte tacka nej till min plats!

    MVH // Linnéa

    1 Svar

    Lotta SYV
    En rättighet att få återuppta sin verksamhet efter föräldraledighet funkar bra i arbetslivet eftersom arbetsplatsen och arbetsuppgifterna oftast finns krav tills dess att man kommer tillbaka. Så behöver det inte fungera i utbildningsvärlden, det ser vi just nu exempel på med en hel gymnasiekoncern (JB) som gått i konkurs med nerlagda skolor som reslultat. Därför måste du nog nöja dig med det svar du fått från din utbildningsanordnare.

    Ha lite is i magen och hoppas på det bästa och stort lycka till med familjetillskottet.

    // Lotta