Adde
    Hej!

    Jag läser juristprogrammet på GU just nu, och har lyckats få min drömpraktik (relevant för utbildningen) nu till hösten. Jag undrar om jag till följd av detta kan bli beviljad studieuppehåll? Är det ett sådant särskilt skäl som behövs?

    Om inte, hur går jag vidare?

    Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Adde,
    du läste kanske info på studera.nu/livet-som-student/ta-en-paus-eller-byta-studieort/anstand---att-skjuta-upp-studierna där det skrivs om "skärskilda skäl". Info på sidan (länk ovan) handlar i första hand om att man vill påbörja sina studier senare, men du har redan börjat och har läst i ett år, om jag förstår dig rätt.
    Du behöver prata med personal på din utbildningen - och förhoppningsvis kan du få studieuppehåll beviljad. Om inte - kan du välja att tacka ja till praktikplatsen eller att fortsätta läsa på ditt program.
    Sedan, om du ex. väljer att gå på praktik och inte läsa till hösten, kan det /eventuellt/ ändå finnas möjlighet för dig att komma tillbaka till dina studier; ex. om du vill fortsätta läsa termin 3 inom ditt program från hösten 2019 och det då finns en ledig plats i termin 3, pga avhopp - så kan jag inte se någon anledning varför din "gamla" utbildning i så fall ej skulle ta dig tillbaka i så fall; det kan jag givetvis inte lova att de gör... och kanske ingen ledig plats kommer att finnas, men man kan alltid fråga och försöka och hoppas. Ibland har man tur, som tur är och vi håller tummarna!

    När du ska ansöka om studieuppehåll - kan inte vi råda dig att "hitta på", utan vi tycker du bör uppge de riktiga orsaker till varför du vill göra studieuppehåll - och förhoppningsvis kommer det att gå bra!

    Vänligen

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Ok! Tack för snabbt svar!

      Med studieuppehåll avser jag sådan med platsgaranti, och jag tolkar det som om du också gör det (har jag rätt?). Men vad avses egentligen med i mån av plats? Om det inte skulle finnas plats, får jag inte komma tillbaka till utbildningen som helhet eller just till den kursen som jag inte kommer att läsa.

      Det stämmer att jag kommit en bit in i utbildningen (3 år) och de finns höga tendenser till avhopp på juristprogrammet generellt. Hur vet man om det finns plats när jag kommer tillbaka? Det känns som en stor chansning.

    • : vet du hur "praktik" brukar behandlas när det kommer till studieuppehåll?
    • Julia : SYV är inte jurister. Vi är inte utbildade i att tolka juridiska "paragrafer" och hur det brukar göra - kanske inte spelar någon roll just i ditt fall för det är ju viktigt för dig hur det blir Just i ditt fall, eller hur? Lärosäternas policy kan ändras. Viss "avhopp" högskolorna/universiteten med stor sannolikhet räknar med och på förhand planerar för - vad gäller lärarkapacitet, lokaler mm. Samtidigt som avhopp sker, så finns det ofta också studerande som vill byta ort och just din ort kan vara "utflyttningsort" eller "inflyttningsort", dvs att folk vill komma till andra lärosäten från ditt lärosäte eller tvärtom - till ditt lärosäte (vilket kan bero på t.ex bostadssituationen på din ort och på andra utbildningsorter). Du har ju läst på juristprogrammet i 2 år och kanske redan vet att "paragrafer" Ofta måste tolkas. Det kan bli olika tolkningar på olika lärosäten och vid olika tidpunkter. Eftersom det inte är ditt absoluta rätt att få ett sådant studieuppehåll som du önskar, så kan det bli "hur som helst". Jämför: arbetsgivare kan inte neka ge tjänstledighet för studier, men kan neka ge tjänstledighet för att prova på ett annat jobb... Du kan försöka hitta om det står någonting skrivet om just studieuppehåll för praktik ... mycket möjligt att det ej finns ngt. skrivet om det, för att det, enligt vad vi på fråga syv känner till, är det rätt ovanlig anledning att be om studieuppehåll.