Jasmin

    Hej, Jag har hittat en intressant hemsida online där man kan studera Fashion business i X antal olika länder. Utbildningen kräver inte matematik 3b. Hemsidan heter Studyabroad.se Jag vill bara dubbelkolla hur arbetsmarknaden ser ut för detta i Sverige? Hur efterfrågan och lönen ser ut? Undrar även vilket/vilka utländska universitet som det är bäst att studera på, för att få en anställning i framtiden?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jasmin,
    på grund av att yrken inom mode (t.ex modevetare) och inom försäljning är i Sverige icke-reglerade, så är det otroligt svårt att svara på din fråga. Söker man anställning så är det de som anställer som bestämmer vilken utbildning som de tycker passar bäst. Och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. Om du vet för vilken arbetsgivare du i framtiden vill jobba, fråga där - vilken utbildning de rekommenderar att du skaffar dig.
    Om du inte vet för vilken arbetsgivare du i framtiden vill jobba, satsa på den utbildningen som du själv tror på mest...

    Du frågar hur arbetsmarknaden ser ut i Sverige... och det är också en jättesvår fråga. Du kommer ju att söka jobb i framtiden, inte idag och mycket kan hända på kort tid (exempel: "corona", kriget i Ukraina, snabba klimatförändringar...). Det är troligtvis ingen som mer någon större säkerhet kan svara om det blir svårt eller lätt att få jobb inom Fashion business i Sverige om några år.

    • Jasmin :

      Hej, men hur ser arbetsmarknaden ut idag då inom det området? Hur ser efterfrågan på den svenska marknaden ut IDAG? Exempelvis lärare har väldigt lätt att få jobb, så det brukar ju finnas statistiker eller ett hum. Tyvärr kan jag inte googla på egen hand när det gäller just Fashion business, för det verkar inte stå lika mycket om det i Sverige som det gör utomlands, och det är just därför jag undrar också.

    • Milla :

      Hej Jasmin! Du frågar om hur arbetsmarknaden ser ut idag "inom DET området"? men exakt vilket område menar du? Är det säljare inom mode- och textil? Eller modedesigner som är egenföretagare och därför är ordet "business" med? Se t.ex en annons på arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/26096960 - arbetsgivare kräver tidigare Erfarenhet. Det är svårt att börja jobba, "få in foten" som det heter... Har man erfarenhet och kontakter går det ofta bättre/smidigare. Du skriver om att det finns statistik... Fråga på arbetsförmedlingen.. AF gör prognoser vad gäller arbetsmarknaden. SCB gör statistik bl.a vad gäller arbetsmarknaden - så vänd dig även dit. Även om det är svårt och t o m mycket svårt att få jobb inom ett visst yrke, så är det alltid "någon" som lyckas, så varför inte kan det blir Du som lyckas? Jag vill också råda dig att fråga dem som förmedlar de utbildningar som du nämner i din fråga - vad de kan säga ang.framtida jobbmöjligheter. Eftersom de förmedlar de utbildningar, så borde de veta mer än de som inte förmedlar de utbildningar... eller hur? Du kan också fråga om hur många av de som köpte utbildningarna som senare fick jobb eller uppdrag efter just de utbildningar.