Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Yehya!

    nordiskaMedborgare har rätt att söka utbildning i Danmark på samma villkor som danskarna, men du skriver att du har permanent uppehållstillstånd men du kanske är medborgare i ett annat nordiskt land? För att det inte blir fel, var god kontakta www.norden.org/sv/kontakt -det är nordiska ministerrådets samarbetsorgan och svar som de ger dig borde stämma, så vänd dig direkt till dem är mitt råd.

    bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! Vi har nu fått svar från en sakkunnig som lyder:

    Vor vurdering er, at det vil kræve en permanent opholdstilladelse i Danmark for at kunne studere gratis. Om man har permanent "uppeholdstillstånd" i Sverige har ingen betydning, fordi den pågældende må søge ny opholdstilladelse her i landet for at bo og studere.

    Och en annan sakkunnig svarade så här:

    Det kommer an på hvilken uddannelse man tager og det kommer an på hvilket universitet man søger ind på, kontakt universiteterne. Du kan også tage kontakt til Øresund Direkt i Sverige/malmø, de ved også meget om dette.

    Hemsida Öresund direkt - är här<<< och jag ringde till dem och fick tyvärr svar att det är ett samarbete mellan Skatteverket och Arbetsförmedlingen så de kan berätta om skatteregler och om hur man söker jobb i Danmark, men ang. studier har de allmän info - som du kan läsa på den här sidan<<< och jag fick råd att kontakta direkt de universitet där man vill läsa och fråga dem om det är gratis eller om du måste betala treminsavgifter.