Stina
    Om jag vill bli stylist inom området inredning, Alltså vilka mödler det ska vara, färger former. Bord, stolar m.m, vad borde jag gå för inriktning då Handels eller estet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stina,

    det finns ett antal olika "liknande yrken" som ex. Inredningsarkitekt>>, Dekoratör>>, Eventdekoratör>>, Butikskommunikatör/Visual merchandiser>>, Staging designer>>. Kika gärna på alla de olika yrkespresentationerna och på ännu fler presentationer på Framtid.se.

    Att ge ett definitivt svar på din fråga är svårt. Detta pga yrken som du är intresserad av är ej reglerade yrken i Sverige och det betyder att varje arbetsgivare får fritt bestämma vem hen anställer.
    Det går också att starta eget och bli sin egen arbetsgivare; konsten här blir att hitta betalande kunder, som vill köpa de tjänster som du vill sälja.
    Kunder kan vara privatpersoner eller fastighetsbyrån; mässor och butiker; köpcentra och olika "event" och även teatrar, konserthallar mm och m.fl. men vem som kunderna vill anlita, är det upp till kunderna och hur varje enskild kund tänker är omöjligt att veta.
    ****
    Dessutom är det också så att talang, kontakter, socialkompetens och tur - kan ibland spela större roll än en viss specifik utbildning - vad gäller de icke-reglerade yrken, där det ej ställs strikta krav på vilken utbildning som krävs.
    "Övriga meriter" som ex. att man har körkort och kan ett visst språk - kan i vissa projekt spela avgörande roll. Om platsen som behöver dekoreras ligger så pass "illa" till geografiskt att det är svårt att komma dit med kollektiv trafik, kan personer utan körkort "sållas bort" direkt;
    om kunden önskar att hen som ska dekorera pratar ett specifikt språk - har man små möjligheter att få uppdraget om man ej kan just det språket. Givetvis kan man inte lära sig alla världens språk, men man ska i alla fall försöka lära sig engelska så bra som möjligt. Har man möjlighet att lära sig ännu ngt. språk - bör man göra det.
    Att kunna rita, teckna och måla - är en stor merit; kanske inte helt nödvändigt, men det är mycket fördelaktigt om man kan.

    Kika gärna på en >>yrkeshögskoleutbildning Arkitekturvisualisering. yrkeshögskoleutbildningar är kända för att "ge jobb". Efter många andra utbildningar kan man tyvärr gå arbetslös, men just efter en yh utbildning får i princip alla som vill jobba - jobb.
    Därför rekommenderar vi att kika på yh utbildningar (om man vill ha mycket stora chanser att få jobb efter sin utbildning).
    Behörighet till just den här yh utbildningen /länk ovan/ är Examen från gymnasiet /valfri program/ + godkända betyg i ett antal kurser - bl a i kurser Matemaik 2, Bild och Digitalt skapande 1.

    Kika också gärna på Programplan för ES>>; och du kommer att se att kursen Bild ingår i inriktningen Bild-och-formgivning; och kursen Digitalt skapande 1 ingår i inriktningen Estetik-och-media... och vilken inriktning ska man då läsa? Jo, förslagsvis en av de inriktningar och försöka få den andra kursen - som programfördjupande eller som en kurs inom Individuellt val.
    Matematik 2 får läsas på Estetiska programmet som programfördjupning; det är inte en obligatorisk kurs.
    **********
    Ännu ett alternativ är att på Teknikprogrammet läsa inritkning Samhällsbyggande-och-miljö. Och ännu ett annat tänkbart alternativ är att gå via Hantverksprogrammet - ex. inriktning Textildesign eller Florist eller Övriga hantverk. Man kan ex. utbilda sig till möbeltapetserare eller möbelrenoverare eller till ngt. annat konstnärligt hantverksyrke - det är också en bra grund för att senare kunna få jobba med inredning/dekoration/staging.

    Mitt svar låter säkert som "flummigt" och att jag "inte vet vad jag ska svara" - och det i mångt och mycket stämmer också!
    Eftersom yrken som du är intresserad av är ej Reglerade och även folk utan någon speciell utbildning kan få både tillfälliga uppdrag och även fasta jobb inom de yrken, då är det omöjligt att ge exakta svar på vilken utbildning som rekommenderas.
    Det vi ser på arbetsmarknaden - att det finns "motsatta tendenser": å ena sidan finns många exempel på att fastighetsmäklare agerar själva även staging designers /dvs man gör det som man inte är utbildad inom/ men å andra sidan finns det tendenser att anlita "spetskompetens" men då för "punkt-insatser", dvs inte anställa på heltid med månadslön, utan ge uppdrag på några timmar eller dagar till någon som är Expert inom staging/dekoration. Hur man blir erkänd expert inom de områdena - finns inte ett färdigt facit på, tyvärr. Det är bra att kunna teckna, ha känsla för färg och form, vara duktig på data-visualisering /för att kunna visa hur de kommer att se ut när det blir färdigt innan man börjar dekorera/, ha körkort, kunna engelska mycket bra + helst ännu några andra språk; det är bra att kunna mer eller mindre "allt" samt vara glad, trevlig och social person; flexibel också som kan jobba när det behövs /inte endast på kontorstider utan även på kvällstid och under helger/... men även om man kan allt detta finns det ändå inga garantier på att få uppdrag eller anställningar.
    Givetvis ska du inte överge din dröm. Men du kan kanske tänka lite på att ev utbilda dig till ngt. yrke där det finns stora chanser att få jobb, ex. Bildlärare>> och då kan du ta uppdrag som inredare/dekoratör antingen vid sidan av ditt lärarjobb eller försöka försörja dig på inrednings/dekorations-jobb men i fall det inte går, har du då ett yrke att "falla tillbaka på" /så att du kan ha sysselsättning och försörjning - i alla fall under en viss period, tills du förhoppningsvis ska kunna försörja dig på inrednings/dekorations-jobb/.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA