Hej Alice,
    utan godkänt betyg i bland annat matematik i slutbetyget från grundskolan är eleven Obehörig till alla nationella svenska gymnasieprogram. Eleven kan i så fall gå på ett av de IM, introduktionsprogrammen.
    Utbildningar till stylist kan eventuellt finnas både på Programinriktat val och inom Yrkesintroduktion (det får man se närmare på - vad som finns i din del av Sverige, inom pendlingsavstånd från där du bor). Oftast är det i den egna kommunen (där eleven är folkbokförd) som man får gå på IM, så man ska i första hand se vad som finns i den kommunen där du är folkbokförd. Sedan, även om en sådan "passande utbildning" finns, kan inte ngn garanti finnas på att just du får plats; det kan uppstå konkurrens om platser och kanske andra elever kommer in före dig. Så, det är bättre att försöka bli behörig - då finns det mycket större chans att gå den utbildning på gymnasiet som man vill gå. Försök få godkänt betyg i matte! prata med SYV på din skola om vilka alternativ för obehöriga till gymnasiet som finns i din kommun. Lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!