Carla

    Jag har civilingenjörexamen och just nu studerar jag på sva grundläggande 4 på Sifa. Jag har fått en tjänst som NO-lärare och funderar på att studera en kompletterande pedagogisk utbildning för att kunna jobba som legitimerad lärare. Jag har 2 frågor: vet ni nån skola som har SVA 123 på distans och på 9 veckor max för varje kurs?(jag vill ansöka till universitet och behöver SVA 3). Vilket universitet är bättre för KPU? Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Carla.
    På gymnasienivå (och kurser i svenska som andraspråk 1,2 och 3 ligger på Gymnasial nivå) läser man på komvux i den kommunen där man är folkbokförd. Så, du måste vända dig till komvux i den kommunen där du är "skriven" (folkbokförd).
    Varje av kurserna SVA1, 2 och 3 är normalstora kurser alltså á 100 poäng styck. Varje sådan kurs läser man på halvtid på 10 veckor (och på heltid på 5 veckor). Halvtidsstudier, även om de är på distans, kräver arbets-/studieinsats på cirka 20 timmar per vecka.

    KPU
    Du frågar vilket lärosäte är bättre för KPU? Du måste hitta "rätt för dig" KPU, i de rätta ämnena och i den studietakt och form som du vill läsa. KPU kan ges på heltid eller på deltid och i olika grader av distans. Utbildningsutbud förändras. Vilka högskoleutbildningar i Sverige som ska starta hösten 2021 blir helt fastställt till första anmälningsdag, den 15 mars 2021.

    Vänligen och lycka till!
    ANNA