Ksenia

    Hej Jag studerar svenska som andra språk 3 nu. Betyg för SVA1 är B, för SVA2 A. Vi skrev nationella provet förra veckan och jag fick D. Jag är så besviken... Kan någon snälla förklara - är det ok eller måste jag skriva om igen? Jag vet att det är godkänd men hur dramatisk är det? Vad kan påverka det om jag har C betyg för SVA3 (jag fick A för muntlig prov del, det är bara skriftlig del som är D)? Alla säger att ”ni måste ha högsta betyg om ni vill ansöka till universitet”, men det finns inga riktiga behörigheter för svenska (till exempel det finns inte ”för att ansöka du måste ha A för SVA3” på universitets hemsida). Dessutom - summeras alla betyg för alla SVA kurser eller bara nationella prov från den sista kursen som räknas? Kan man skriva om för att höja sitt resultat? Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ksenia,
    jag tror inte du Får skriva om Nationella provet. Även E är godkänt betyg och har man godkänt, så har man. Du får givetvis fråga läraren... men jag tror att svaret blir att du ej får skriva om provet.

    ****
    Angående vilka betyg som räknas in när man söker till högskola/universitet... så är det lite olika... Om det är utbildning på högskolenivå som är på svenska /undervisningsspråk Svenska/ då räknas alltid betyget i Svenska 3 eller SAS 3.
    Betygen i lägre kurser inom samma ämne räknas in, om de ingår i Examensbevis eller Slutbetyg.
    Jag vet inte om du har exempelvis utländsk gymnasieexamen och bara kompletterar med svenska eller om du läser in hela gymnasiekompetens på komvux.
    Oavsett, vilket, så räknas inte genomsnittet utan varje kurs - för sig.
    ****
    Det finns inte kravet på att ha Höga betyg för att kunna ansöka till högskola/universitet. Söka kan alla göra. Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen. De med högre meritvärde kommer in först och så vidare, så länge platserna räcker.
    För att ha en extrachans - rekommenderar vi Högskoleprovet.

    Vänligen och lycka till!
    L.

    Liselotte
    • :

      Tack så mycket för ditt svar, Liselotte! Jag har gymnasieexamen i Ryssland, bara kompletterar med svenska. Vad tycker du om det är ”A, A, D” för alla del i SVA3 - vad får jag for betyg B eller C?

    • Milla : Det är lärarens kompetens att sätta betyg. Betyg ska spegla kunskaper som eleven har i slutet av kursen. Slutprovet är därför -det viktigaste och ofta får man samma betyg på kursen som man fick på slutprovet, men det är egentligen upp till läraren att sätta betyg.