J
    Jag har 1,5 poäng i merit, vilka kurser kan jag läsa för att få ytterligare en poäng i merit? Klarar jag mig med 15 i gymnasiesnittbetyg med merit inför utbildningarna: socionom, personalvetare och studie- och yrkesvägledare? Personalvetare har t.ex. en kvot som tas in på yrkeserfarenhet, kan det vara relevant för mig om jag redan har lite yrkeserfarenhet och kan bygga på det samtidigt som jag gör HP? Hur svårt är det att få 1 på HP? Jag klarar samhälls- matte, men är inte duktig på natur- matte, och som jag förstått det lägger högskoleprovet vikt på matten? Däremot är jag duktig på språk, lönar det sig då att träna mer på språk för att få bra på det i HP? Kräver mina utbildningar ungefär 1 på HP?
    • Mikael : Engelska 7 & Moderna språk 4 ger 1.0 i Merit. Om du inte har betyg i någon av de kurserna, kan det vara bra att läsa en av dem. E räcker för att få Meritpoäng, men det är fördelaktigare om du får högre betyg, för då höjer du ditt Meritvärde ännu mer.
    • : Tack! Jag har E i engelska 7. Språk har jag läst upp till steg 3 på franska och har E där med. Hade dock svårt att klara språket då jag hade dåliga förkunskaper från grundskolan, ska man då satsa på steg 3?
    • : steg 4*
    • Mikael : Betyg E i Moderna språk 4 skulle ge dig ytterligare 1.0 i Merit. Annars är det mattekurserna (högre än den matten som krävs för behörighet till den utbildning på högskola som du söker). T.ex. om kravet är Matte 2, kommer du få meritpoäng för godkända betyg i Matte 3 och 4. Så, vill du uppnå max i merit kan du välja på Franska 4 eller Matematik 3 och 4.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Om Meritpoäng finns bra information på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Ang. HP så räknas alla delar ihop: språk (svenska, engelska), matematik-logik, diagram/tabeller och svåra svenska ord - och 1.0 är det medelresultat (i genomsnitt) av alla som gör högskoleprovet. Om det är lätt eller svårt att uppnå kan bero även på din dagsform. Man kan ha en bra eller en dålig dag just den dagen som man genomför Högskoleprovet.

    Att träna på den matimatisk-logiska delen hjälper definitivt ganska mycket. På www.matteboken.se finns det en avsnitt där man kan träna på "högskoleprovsmatte".

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare