Wilma
    Tack så mycket för svaret, och jag tänkte gå djur inriktningen och jag bor i Falun.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Wilma,
    jag hittade sex gymnasieskolor som har inriktning "Djur" med Riksrekrytering - det vill säga tar in elever från hela landet & man bor på Internat - om det är för långt att åka hem varje dag.
    Se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=12&orientation=25&variant=2&sport=
    Av dem: Ingelstadgymnasiet har PRO & Yrkesintroduktion /se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ingelstadgymnasiet
    Gamlebygymnasiet - har också PRO & Ykrintro, se mer info- på länken http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/gamlebygymnasiet
    och samma gäller Bollerups Naturbruksgymnasium /PRO &Yrkesintro/ http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/bollerups-naturbruksgymnasium

    Hemsida för ditt gymnasieval är här https://intag.regiondalarna.se/Default.asp?page=auth/common/login
    Kontaktuppgifter till Antagningskansliet (dit Falun hör till):
    Antagningskansliet Region Dalarna
    Postadress:
    Myntgatan 2
    791 51 Falun
    Tel: 023-77 70 30 Fax:023-77 70 71
    [email protected]

    Om du bestämmer dig för att söka till en skola med Riksintag /som ligger långt ifrån ditt bostadsort/ så söker du ändå via din hemkommun. Du kommer under hösten få inloggning till Antagningssidan & under en viss period under vintern (brukar vara ca 2 månader från till exempel mitten på dec till mitten på febr. - kan variera lite ... datumen, menar jag) kommer du att kunna lägga in dina gymnasieval.
    *** *** ***
    Titta på länkarna & info- ovan så länge, så forskar jag lite mer om vad som finns för dig att söka.
    Jag skriver ett UTÖKAT SVAR till dig senare idag.

    Bästa hälsningar
    Liselotte, SYV
    Liselotte
    Hej igen,
    jag hittade 102 gymnasieskolor i Sverige som har inriktning "Djur", men du kan bara söka till de som har Riksrekrytering och till dem, som ligger innanför Samarbetsavtalsområde med din hemkommun, som är Falun (plus att särskilda överenskommelser kan finnas mellan kommuner om vissa program/inriktningar - som gör att elever kan söka utanför "avtalsområdet").
    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/torsbergsgymnasiet finns det info- om en skola som har rätt för dig inriktning & tar in på PRO & Yrkesintroduktion och jag tror den ligger innanför samarbetsavtalsområde med Falun.
    På Antagningskansliet kan de svara på frågan - exakt VILKA SKOLOR som du får söka till (förutom dem som har Riksintag).
    Det är inte förbjudet att söka till skolor som inte tar in på PRO/Yrkesintro - även om man vet att man inte blir behörig - men man kommer inte in på just den skolan - får besked OBEHÖRIG på just det alternativet.
    Nu har vi hittat tre skolor med riksintag som du kan söka till.
    Jag har sänt mail till ditt Antagningskansli med frågan: Vilka skolor med Naturbruk/djur, som ligger inom avtalsområdet? - och när jag får svar från dem, skriver jag ett svar till dig igen, OK?

    Allmänna råd:
    1. sträva efter att bli behörig /få minst E i Matte/;
    2. läs info- om alla skolor dit du eventuellt vill söka & ta reda på när de har Öppet hus;
    3. gå på Öppet hus på flera skolor;
    4. gör gymnasieansökan i tid och med flera alternativ - prioritera rätt (det, som du vill gå i första hand, helst av allt, alltså - skall du har som alternativ nr.1); glöm inte att du har rätt att ha MÅNGA alternativ i din gymnasieansökan;
    5. sök Nationella programmet också (även om du inte tror att du blir behörig).

    Vi hörs!
    Liselotte J., Studie- & yrkesvägledare
    Hej Wilma,
    ditt Antagningskansli svarade att de kommer att ha utbudet av utbildningar klart till december.
    För övrigt, hänvisar dem till sin hemsida:
    http://www.regiondalarna.se/verksamhet/elevantagningen/gymnasieutbildningar/

    Falun ingår i Gysam. (Falun/Borlänge) och mycket bra information finns på http://www.fbregionen.se/gysam

    Sammanfattning:
    1. Mycket bra om du kan fixa godkänt betyg i Matte (då har du mycket större valmöjligheter);
    2. Oavsett, om du blir behörig eller ej - har du rätt att söka till gymnasier som har Riksrekrytering/riksintag (jag hittade sex stycken sådana med Naturbruksprogrammet/djur och tre av dem "tar in på PRO" samt erbjuder Yrkesintroduktion, dvs kan ta in obehöriga till gymnasiet - detta är intressant för dig om du inte fixar matten);
    3. Boka tid hos SYV på skolan och ta reda på VILKA SKOLOR - förutom de med Riksintag (där ansökan är öppen för alla elever i hela Sverige) - som du har rätt att söka /både som behörig och som obehörig,dvs de som har PRO & Yrkesintro/ - detta för att inte missa gå på Öppet hus (som kan äga rum redan i september).

    Med vänlig hälsning & Lycka till!
    Liselotte
    P.S: Håller tummarna för dig! *L* ;-)