J
    Hej syv Milla!

    Jag har kontaktat komvux stockholm, och en av yrkesvägledarna där ville låsa mitt slutbetyg, för att göra beställningen ,och säkerställde att slutbetyg inte ska vara några problem. Jag har dock inte kontaktat någon rektor kring det, behöver jag verkligen göra det om yrkesvägledaren var positiv kring utfärdandet att slutbetyg? Eller kontaktar dem åt mig, och sedan återkommer kring beslut?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej K!

    Olika kommuner gör lite olika. Det kan i detta fallet vara så här t.ex. att SYV vill först (innan kontakt med rektor) försäkra sig om att du har betyg i tillräckligt många gymnasiepoäng för att över huvudet taget komma i fråga om att kunna få ett Slutbetyg och när detta är klart, då kontaktar SYV rektor och då kommer beslutet - Ja eller Nej.
    Det handlar om UNDANTAG och därför kan inte garanteras på förhand att det blir ett Ja från Rektor.

    Som sagt, olika kommuner gör olika och eftersom det är just "undantag" så är det ännu mer olika än det annars brukar vara. Det är bra, tycker jag, om du har de där "extra" 50 poängen att kunna använda - ett betyg som du inte vill ta in i ditt Slutbetyg - jag tänker i fall du skulle få ett "nej" på ansökan om ett Slutbetyg, kanske du kan i så fall få Gymnasieexamen, som kräver minst 2400 poäng. Där är det också många obligatoriska kurser som bör ingå och kan bli komplicerat och kanske omöjligt att få ihop innan mitten på juni, så vi får hålla tummarna för att du får ditt Slutbetyg.

    Om du kan boka möte med SYV på Komvux, kan ni "på plats" bestämma hur ni gör. Du bör förklara att det är oerhört viktigt för dig att få ditt Slutbetyg då du söker till högskolan nu och du kan också samråda ang. exakt vilka kurser som skall ingå i "ansökan om ett Slutbetyg" som rektor får på sitt bord. SYV på Komvux har säkert flera liknande ärenden nu och försöker säkerligen lösa detta så att alla blir nöjda.

    Mitt råd är att du kontaktar "din SYV på Komvux" och frågar om "hen" kan låsa Slutbetyget men inte helt och hållet - utan lämna en liten "variation" - en 50 poängs kurs ... beroende på vad för betyg du får i den.
    Om du är säker på att du får högre än E i den kursen du läser nu (eller minst E), då kan du "låsa" den "nya kursen" in i Slutbetygsansökan, tycker jag. Högre betyg är alltid bättre, så klart. Och samma betyg gör ingen skillnad. Det är bara om risken fanns att du kunde få F i den kursen som du läser nu, då skulle jag avvakta med att "låsa".

    Jag kan, tyvärr, inte garantera dig ngt. när det handlar om just Undantag - vad det gäller Slutbetyget. Reformen som bytte ut Slutbetyg mot Gymnasieexamen ägde rum år 2012 och nu är vi här 3 år senare... så det är verkligen ett UNDANTAG vi pratar om. Jag hoppas verkligen att du får ditt Slutbetyg och kommer in på den högskoleutb.som du vill komma in på!

    Jag ska hålla tummarna för dig!

    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för hjälpen! Jag pluggar in det sista inför provet på kursen, och jobbar på den sista inlämningen, och hoppas på ett A i kursen. Fortsätter ha kontakt med yrkesvägledaren, och bokar eventuellt in ett möte med studievägledaren, när kursen avslutar nästa vecka.
    • Milla : Bra! gör så! Jag håller tummarna!
    • : Tack så mycket! Uppskattar vägledningen oerhört mycket!
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer