J
    Hej! Jag har möjlighet att få slutbetyg om undantag görs, då jag har 2350 poäng nu. Snittbetyg= 29125/2350 för att räkna ut gymnasiesnittbetyg. Men om jag läser färdigt 50- poängs kursen nu som ger 2400 poäng, kommer jag inte heller ha möjlighet att få gymnasieexamen, då jag har läst 200 poäng lokala kurser som ger 2400- 200= 2200 poäng. Där jag saknar 200 poäng för gymnasieexamen. Ska jag då läsa färdigt den här 50 poängs-kursen, eller avbryta den? Vilket kommer innebära att jag har 250poäng till gymnasieexamen? Jag vill gärna ha ett slutbetyg nu, men vad gynnar mitt gymnasiesnittbetyg?

    Svara gärna snarast, känner mig osäker och stressad!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Om du har möjlighet att få högre än betyget E i den 50 poängs kursen som du läser, finns ingen anledning avbryta den. Om du inte får slutbetyg innan 1 juli i år, kan du till hösten läsa några kurser som fattas för gymnasieexamen och få examensbevis och söka till högskolan nästa år. Mvh Mikael
    • : Tack! Jag fortsätter kursen och hoppas på ett A och ett slutbetyg. :-)
    • Milla : Jättebra!