J
    Jag har inte fått slutbetyget utfärdat ännu, men Komvux Stockholm rekommenderade mig att få ett högt betyg: A på kursen psykologi 2b för att byta ut mot Filmkunskap som jag fick E på. Både kurserna är på 50 gymnasiepoäng.

    Jag läser 50 poäng på komvux för tillfället, och undrar om ett betyg A eller B i kursen gör större skillnad på mitt meritvärde om jag byter ut betyget på kursen mot en annan 50- poängs- kurs från slutbetyget, där jag bara har E? Ökar den fån 13 till 14 (B) i betyg och 13 till 15 (A) i betyg? Adderar man då 1,5 i meritpoäng då jag får meritpoäng för engelska 7 och franska steg 3 för områdesbehörighet A5 och 1,25 för områdesbehörighet 6B?

    Stämmer det jag räknat ut nu:

    28125/2350= 11,90+1,5=13,4 slutbetyget nu

    31125/2350=13,24+1,5=14,74 (A)

    31000/2350= 13,9 (B)

    30875/2350= 13,13 (C)

    30750/2350= 13,08 (D)

    Svara gärna snarast, då jag behöver veta om jag räknat ut rätt och om jag verkligen ska satsa på kursen jag läser nu, som slutar nästa vecka.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Det är klart att högre betyg ger högre Meritvärde. En 50 poängs kurs utgör en väldigt liten del av totalsumma poäng som krävs för ett Slutbetyg (2350 poäng). 50 poäng utgör ca 2,14 % av 2350 poäng. Påverkan blir, alltså, inte så stor men även den lilla skillnaden kan i slutändan bli avgörande för att få plats på en högskoleutbildning.

    Du kan inte på förhand till 100% veta om du får A eller B i betyg i den kursen som du läser nu. Försök få A. Gör ditt bästa!

    Dina uträkningar verkar stämma. Jag tycker så här: försök få så högt betyg i kursen som du kan, helst A.
    Var ute i god tid med beställning av Slutbetyget - då det blir helt omöjligt att få ett Slutbetyg efter 1 juli 2015 - den möjligheten upphör helt och hållet.

    Du vet säkert att du måste göra ansökan till högskolan innan 15 april och komplettera med betyg innan mitten på juni.

    Det händer att studerande tror att betygen kommer "ut" automatiskt - typ, ramlar hem i deras brevlåda, när de får svar från läraren att betyget är "satt". Så är dock inte fallet. För att få ut sitt betyg, måste man aktivt ansöka om det och i fallet med ett Slutbetyg är det extra omständigt. Du kanske redan vet allt detta och jag skriver det i onödan... ? :) Men eftersom det känns viktigt och speciellt nu när det är kort tid kvar innan möjlighet att få ut Slutbetyg upphör helt, tänker jag ändå påminna dig om att:
    för att få ett Slutbetyg krävs det Rektors beslut om UNDANTAG.
    Det är oftast SYV på Komvux som ansöker hos Rektor på Komvux. Det kan ta tid att göra en sådan ansökan och få den beviljad. Det kan också bli ett "nej" på en sådan ansökan.

    Sedan flera år är Gymnasieexamen - standard även inom Komvux. Slutbetyg får man enbart om rektor på Komvux fattar beslut om att Undantag i just ditt fall kan beviljas. Oftast ansöker man om detta på en särskild blankett och med hjälp av SYV på Komvux. Det är lite olika i olika kommuner, men det är alltid en "process" och den studerande inte har någon generell rättighet att kräva att få ett Slutbetyg. Rektor på Komvux kan fatta beslut om att undantag inte kan beviljas och i så fall måste den studerande läsa mot Gymnasieexamen, som är på minst 2400 poäng och flera obligatoriska kurser ingår (jämfört med Slutbetyget).

    Med risk att verka tjatig :) och onödigt omständig :) frågar jag dig: har du fått rektors beslut om att undantag kan beviljas för just dig och att du verkligen får ett Slutbetyg nu innan mitten på juni (för att hinna komplettera din ansökan till högskolan)? Du behöver inte svara på denna fråga. Det är en retorisk fråga. Du behöver svara på den för dig själv, så att du vet att det inte blir panik när du måste skicka komplettering till Antagning.se.

    Önskar dig stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare