Christelle

    Jag undrar om det är möjligt att tacka ja till både Folkhögskoleutbildning och Högskoleutbildning? Anledning till frågan är att folkhögskolan ger ut antagningsbesked i juni och Högskolan inte förrän i juli. Skulle jag alltså då kunna tacka ja till folkhögskolan i juni och om man kommer in på högskolan tacka ja till den och ge återbud till folkhögskolan? Eller påverkas min ansökan till Högskolan om jag tackar ja till folkhögskolan?

    Risken är att om man kommer in på folkhögskolan och tackar nej och sen inte kommer in på Högskoleutbildningen så står man utan utbildningsplats.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Jo, jag förstår hur du menar och du har rätt. Du kan tacka ja till utbildningar inom andra skolformer t.ex inom folkhögskola och yrkeshögskola, komvux mm. och det påverkar inte din ansökan till högskola-universitet. Så, du kan absolut göra som du beskriver i din fråga.