SYV-besökare

    Hej, jag jobbar inte (i min tjänst som SYV) med vuxna arbetssökande, men pga jag är utbildad studievägledare får jag ofta frågor från vänner och bekanta om att hjälpa ngn arbetssökande. Nu fick jag en fråga om en kvinna cirka 56-57 år med ursprung i ett Östeuropeiskt land som kan relativt bra svenska och har även jobbat i Sverige men nu är arbetslös. Hon söker mängder med jobb men utan framgång. Hon har inte körkort och är inte fysiskt stark eller tålig. och det som gör situationen ohållbar är att hon har hög hyra och hela A-kasseersättningen går till att betala hyran, så finns inget kvar ens för att köpa mat. Men ngn billigare bostad går inte att hitta. Att ha inneboende kan bli svårt i ett rumslägenhet (hög hyra pga det är nybyggnation och ligger centralt i en stor stad där det är poppis att bo). Hon vill flytta till billigare bostad men hittar ej ngra varianter till det.
    På sitt gamla jobb hade hon tidsbegränsad anställning som tog slut och inom den branschen är det ingen som anställer idag; många blev arbetslösa pga Covid-19.
    Studera går inte pga åldern (ingen rätt till studiemedel efter 56-års åldern).
    Jag har inga fler idéer att testa, allt vi tänkt på och testat har misslyckats. Tack för alla idéer och förslag - på förhand!
    SYV som har slut på idéer och ber om hjälp. :(

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    tufft. Jag håller med dig om att det är inte lätt - om situationen ser ut som du beskriver den: äldre person, utan körkort, med hög hyra och med erfarenhet inom branscher som säger upp folk på löpande band pga Covid-19.
    ****
    Situationen är idag tuff för många arbetssökande. Vissa "lättnader" infördes, t.ex behöver man inte skicka aktivitetsrapporter under en tid (enl. info på arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/coronaviruset/aktivitetsrapportera-inte - är det först i juli 2020 som aktivitetsrapporteringen återupptas).

    Jag skulle höra med CSN - om de kan ge möjlighet till studiemedel till personer som i vanliga fall är "för gamla" för studiemedel pga Covid-19-situationen.
    ang. Körkort - om hon inte kan köra bil och ska bli nybörjare så skulle jag kanske tänka länge och noga överväga om de kostnader skulle löna sig att ta. Även om man lägger mycket pengar på att försöka få körkort, så finns det inte ngn garanti på att lyckas. Så man kan faktiskt tyvärr "kasta pengarna i sjön".
    Det du nämner att personen som frågan gäller är från ett av de Östeuropeiska länderna: här tänker jag på ev. möjlighet att tolka/översätta eller undervisa i "det språket" som hon borde kunna och som troligtvis också är hennes modersmål. Även som obehörig lärare kan man få jobb; eller bli vikarie på en förskola, om man inte har relevant utbildning eller erfarenhet, sedan innan.
    Jag vet att i många andra länder är pensionsålder lägre och hon som din fråga gäller, kanske redan är pensionär eller snart blir det - i sitt "hemland", vilket gör det ännu tuffare (mentalt) för personen som kanske känner sig som pensionär redan, men måste fortfarande i rätt så många år till kämpa för att försöka få ett jobb.

    Det konkreta förslaget jag har är Praktik - alltså försöka få praktikplats i ngn verksamhet där hon kan tänka sig vilja och kunna arbeta sen. Genom praktik skaffar man kontakter och även kan visa upp sig (många får jobb på sina praktikplatser).

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    L.

    Liselotte