Philip
    Hej.

    Jag har tänkt lite på IB och tycker att det blir mer och mer spännande för varje gång man läser om det.

    Jag vet dock inte hur svårt det är att vara elev i en sån klass..

    Har alla ett perfekt uttal eller arbetar man med det?

    Kan alla massa svåra ord man aldrig hört?

    Om man inte förstår allt, får man någon hjälp?

    Hur snabbt tempo är det första året?

    Vilken typ av elev riktar sig linjen till?

    Mvh,
    Philip

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Philip, första året på IB är förberedande. IB programmet är egentligen 2årigt.
    Det är olika typer av elever som kan träffas på IB - svenska elever, elever som har engelska som modersmål men som kommer från olika länder och har olika dialekter och olika uttal.
    Jag är helt säker på att lärarna hjälper till allt de kan och speciell i fall de ser att du gör ditt bästa och anstränger dig så gott du kan.
    Jag råder dig boka ett studiebesök eller "prova på" dag på IB på den skolan dit du vill söka.
    Det kallas också "skugga en elev" aktivitet... då följer du med en klass under en hel dag. Då ser du och känner på hur det är på riktigt att gå på den skolan.
    Bästa hälsningar
    ANNA SYV