Iris
    Hej! Jag har gått i skolan i Holland och där hade dom olika svårighetsgrader på "gymnasietiden" finns det här i Sverige? Jag har gått hela grundskolan och högstadiet här i Sverige men jag vill ändå ha en hög svårighet. På typ ämnen som matte och fysik. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det finns nog inte riktigt lika uttalade nivåskillnader på de olika gymnasieprogrammen som finns i Sverige. Det finns Yrkesprogram med inte jättemånga och inte så stora teoretiska kurser och så finns Högskoleföreberedande program med många och ganska stora teoretiska kurser. Vill du ha ytterligare utmaningar där så kan du kolla på de Spetsutbildningar som en del skolor har. Då har man ofta ett samarbete med högskolan redan på gymnasial nivå. Här kan du läsa mer

    http://www.spetsutbildningar.se/

    /Lena, Syv