Wanda
    Hej!
    Jag har vevat VÄLDIGT MYCKET när det gäller de olika programmen. Det jag till sist kom fram till var sam eller ekonomi-och valde ekonomi. Det har känts bra och så enda fram till en lärare idag frågade varför jag valt ekonomi istället för natur. Hon tyckte att jag verkade som en sån som borde ta natur. Då jag inte var riktigt helt säker på vilken skola jag ville gå på utan funderade på två stycken tyckte hon att jag samtidigt kunde ta och fundera på programmen igen också. Saken är att jag har bra betyg i NO och tycker att det är intressant, men det är väldigt jobbigt. De dagarna vi har NO i skolan är just de dagarna jag inte vill till skolan. Jag har ingen aning om vad jag vill jobba med i framtiden-men gärna något där jag kan jobba med människor. Men utöver det vet jag verkligen inte och jag kan ju ändra mig. Natur är ju mycket bredare än ekonomi, men jag vet inte riktigt. Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Problemet är att jag påverkas så väldigt mycket av vad jag hör av andra att det blir jättejobbigt att bestämma mig. Jag kan heller inte prata med någon för vår syv på skolan försöker påverka oss att gå på en särskild skola och de runtomkring mig har också synpunkter på vad jag borde göra. Samtidigt så har jag skolarbete och nationella prov att tänka. Allt det här gör mig bara arg, irriterad och frustrerad och jag vill ibland bara skita i hela gymnasievalet. Vad ska jag göra? Snälla hjälp!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, förstår att du blir förvirrad! Frågan är hur du står emot allas åsikter och lyssnar inåt mot din egen?

    Jag brukar alltid säga att man ska välja med hjärtat och magkänslan här och nu mer än att tänka på nyttan av något man inte vet i framtiden. Man brukar klara av gymnasiet mycket bättre då. Ska du välja natur så ska du inte bara välja av nytta utan för att du verkligen gillar matte, fysik, kemi och biologi och är beredd att spendera mycket tid med dessa ämnen - även under din fritid. Med tanke på att du gärna inte går till skolan de dagar ni NO så bör du ju fundera lite extra mycket på med utifrån vilken magkänsla du väljer det? Och hur är " en sån" som ska gå Natur undrar jag? Ska alla som har bra betyg i NO gå Natur? Att klara av skolan och vissa ämnen är inte alltid kopplat till det man verkligen har lust att läsa.

    Och hur står man emot alla som har åsikter om vad man själv ska göra? Visste någon det så skulle denne någon få medalj! Att du inte känner att du får hjälp av din Syv på skolan är ju ledsamt - hen kan och ska vara en bra samtalspartner i just sådana här fall.

    Ett tips är att skärma av så mycket du kan och ta reda på så mycket fakta du själv kan - om skolor och program. Gå på Öppna hus och gå gärna provdagar om skolan kan fixa det - då får du en liten djupare inblick i hur program och skola är, undervisning miljö mm. Välj ut de kompisar som du ändå känner kan stötta dig mer än påverka dig - några bör du nog kunna hitta. Ni går ju alla omkring och funderar på samma sak och många kanske känner som du. Lycka till! /Lena, Syv