Emma
    Hejsan!

    Jag går mitt första år på Teknikprogrammet och har ända sedan 9:an svajat mellan om jag egentligen vill läsa Teknik eller Ekonomi. Nu är det försent för mig att byta då jag inte vill gå om 1:an utan tänker fortsätta kämpa.

    Jag läser upp till Mattematik 3c som obligatoriskt och även Fysik 1. Men saken är den att jag vet redan nu att jag inte kommer kunna blir mer än godkänd. Ligger runt E- D i betyg på mattefronten. Jag har dessutom svårt för engelska och ligger precis runt E nivå där. Jag har dessutom valt bort morderna språk 3 tyvärr då det krockade med ett klassbyte.

    Hade jag istället valt Ekonomi hade jag förmodligen fått högre betyg i matten och dessutom fått 0,5p i merit för moderna språk 3 och därmed ökat mina chanser för att sedan kunna komma in på en ekonomiutbildning efteråt.

    Min fråga är om jag gjort helt fel val och numed har sumpat mina chanser för att kunna bli något inom ekonomi? Jag har tänkt att göra några högskoleprov de kommande åren för att öka mina chanser. Men hur hög är chansen att jag kan läsa vidare inom ekonomi efter gymnasiet? (Med förutsättningarna att jag fortsätter kämpa på med mina studier på Teknikprogrammet)

    Väldigt tacksam för svar. Hälsningar en orolig Emma

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!

    Det är nog inte omöjligt att efter åk1 på Teknik byta till Ekonomi och läsa på ekonomiprogrammet år 2 och 3. Om Rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program, kan SYV byta en del kurser för dig och du får Examensbevis från Ekonomiprogrammet som inte är med samma innehåll som dina klasskompisar t.ex du kommer att ha betyg i Matte 1c och de andra i Matte 1b.

    Det är, alltså, inte säkert att du inte kan byta eller att du förlorar ett år på att byta program.

    Du kan också söka till åk1 under omvalsperioden - till Ekonomiprogrammet. Sedan om du får plats, kan du tacka Ja ellr Nej. Det påverkar inte dina nuvarande studier.

    Inom Ekonomi finns det många olika yrken - vad har du tänkt bli: Civilekonom, Banktjänsteman, Löneadministratör, Controller, Revisor, Lönekonsult, Nationalekonom eller ngt annat?

    Man kan läsa Ekonomi på högskola eller på yrkeshögskola. Det är inte samma behörighet till de olika utbildningar.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Se i Programplanen för EK och det är endast alla de kurser som står under Gymnasiegemensamma ämnen här >> som du mot slutet av åk3 måste ha i ditt Examensbevis. Alla andra kurser som läses på Ekonomiprogrammet för bytas ut mot de kurser som du läste på ditt gamla program. Detta om Rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program.

    Det kan också finnas stora fördelar i att gå om åk1. Du har redan vissa förkunskaper och i fall man har flera betyg i samma kurs, så är det högre betyget som gäller.
    Om du skulle söka om och gå om åk1 på Ekonomiprogrammet, kommer du med stor sannolikhet få högre betyg i flera kurser, jämfört med de betyg du får nu till sommaren.

    Du bir också ett år "klokare" än resten av klassen. :) Det är annars ofta några elever i varje klass som är äldre än resten av klassen.

    Tänk på saken!

    • : Hej! Tack för snabbt svar! Då ska jag prata med skolans SYV och skolans rektor och höra vad de tycker samt hur detta val i så fall kommer påverka mig. För saken är den att 1:a årets 1:or läser Samhäll 1b samt Juridik. Dessa kurser missar ju jag i så fall.. Jag vet inte riktigt vad jag vill utbilda mig till inom ekonomi men civilekonom känns stabilt. Därifrån kan jag ju dessutom läsa till extra kurser.
    • Mikael : Jag ska snart utöka mitt svar till dig. Du kan byta även till en annan skola - om det finns inom pendlingsavstånd för dig.
    • : (Tillägger lite mer info bara) Vill jag läsa ekonomi måste jag byta skola. Skolan är inte långt ifrån den skolan jag går på nu så det är inga problem med pendlingsavstånd. Första årets ettor på Ekonomiprogrammet läser samhäll 1b, privatjuridik, företagsekonomi och naturkunskap 1b.
    • Mikael : Frågan då om du kan läsa de obligatoriska kurserna senare, under åk2 och 3... det är upp till rektor på Ekonomiprogrammet att besluta om skola kan ta in dig på EK utan att du ska behöva gå om ett år.
    Läs alla kommentarer